Vlastislav Matoušek

Doc. Vlastislav Matoušek Ph.D. (1948) vystudoval na hudební fakultě AMU v Praze kompozici a postgraduální kurz hudební teorie. V roce 1996 jako stipendista Japan Foundation studoval hru na šakuhači u Kifu Mitsuhashiho v Tokyu a japonskou tradiční hudbu u prof. Osamu Yamagutiho na University of Letters v Osace. Na hudební fakultě AMU v Praze v roce 2001 obhájil disertaci "Kinetika v etnické hudbě" a získal doktorát v oboru hudební teorie - teorie skladby.

Od roku 1991 přednáší etnomuzikologii na katedře teorie a dějin hudby hudební fakulty AMU v Praze, od roku 1999 také na Ústavu pro hudební vědu FF UK v Praze. Jako teoretik se zabývá hudbou mimoevropských kultur, hudební kinetikou a organologií. Spolupracuje jako hudební publicista s Českým rozhlasem v Praze (např. "Etnická hudba na vlnách Vltavy"). Je autorem mnohdy značně excentrických skladeb, často s účastí exotických nástrojů a elektroniky. S oblibou uplatňuje netradiční vyjadřovací prostředky a postupy. Jako interpret - zejména na japonskou bambusovou flétnu šakuhači (CD "Kaligrafie / Calligraphy", Angel 1999, CD "Taki ochi", ARTA 2003) a další exotické a folklorní nástroje z vlastní rozsáhlé sbírky - sólově vystupuje při prezentaci svých skladeb, často v kombinaci s elektronikou (CD "Shapes of Silence", Transmusic/Awika 1994). Na historické dudy moldánky, niněru, hackbrett, platterspiel a další historické a lidové nástroje hraje a zpívá se souborem Schola Specialis hudbu středověku a východočeský folklór. Jako dirigent či zástupce hlavního koordinátora se věnuje soustavnému uvádění skladeb artificiální hudby, která je z nejrůznějších důvodů považována za příliš nekonvenční, experimentální, či nestandardní, a hraje se proto zřídka nebo vůbec ne, a to v rámci hudebně-osvětového občanského sdružení 108 Hz, jehož je předsedou (doživotně designovaným). Na exotické perkuse (tabla, dholak, tibetské mísy), folklorní flétny a další nástroje hraje od r. 1979 meditativní hudbu inspirovanou Orientem v souboru Relaxace - CD: "Dhjána" (ARTA, 1991), "Kadael" (ARTA, 1993), "Český koan" (Sound & Silence, 1996), "Morning Prayer" (Anne Records), "Indické inspirace" (Angel, 2001). Od roku 1983 do roku 2000 se věnoval renesanční polyfonii v komorním sboru Duodena Cantitans (CD "Kryštof Harant", "Musica Temporis Rudolphi II.", "Mirabile Mysterium", "Felix Austriae Domus", "Monteverdi, Byrd: Masses for Four Voices").

Jako skladatel, zpěvák, hráč na baskytaru a etnické nástroje příležitostně věnuje alternativní rockové hudbě, dříve např. v souborech Máma Bubo (CD "Baňatost", Primus 1992, CD "Planeta Haj", Anne Records), Před Vaším letopočtem, v současné době Yamabu.

https://www.shakuhachi.cz/

Sledujte nás

Další osobnosti