„Když cítíme hrůzu, je to psychicky zraňující. A pak se z toho sbíráme, někdy velmi dlouho,“ vysvětluje psycholog a psychoterapeut Jan Kulhánek úskalí mikulášské tradice.
Celé jedno okresní město by zaplnily děti, které v Česku vyrůstají v náhradní rodinné péči. Dvacet tisíc kluků a holčiček! Z různých důvodů nemohou žít s vlastními rodiči.
Proč je tolik dětí nešťastných se sklony k sebepoškozování a dětští psychologové mají obsazené termíny na několik měsíců dopředu?
Píše i básně a prózu. Svůj první soubor, který vznikl na této škole, pojmenovala Divadlo Poezie. Jeho členkami ještě stále jsou dvě dívky–ženy z původního souboru.
V České republice je přibližně sto padesát dětských domovů, dalších sto zařízení funguje v podobě výchovných a diagnostických ústavů. Je to nejvíc ve střední Evropě.
„Snažíme se, aby i předčasně narozené děti mohly mít po narození adaptaci na těle matky a ne v inkubátoru,“ říká neonatoložka Blanka Zlatohlávková.
V Česku zatím chyběl celonárodní monitoring psychického rozpoložení dětí. O pilotní projekt se postarali odborníci z Národního ústavu duševního zdraví.
„Dětem v dětských domovech pomáhá, když rozvíjí své umělecké talenty nebo když zažijí úspěch ve sportu,“ říká vychovatelka Jaroslava Kocourková.
Sex a intimita jsou pro mnohé lidi stále tabu. Co říkat dětem, když se začnou ptát třeba: mami, jak se ti do bříška dostalo miminko?
„I k potratu, stejně jako k porodu, je třeba mít někoho, o koho se budeme moct opřít. Ať už je to pátý týden, nebo čtyřicátý,“ říká porodní bába Alžběta Samková.
Každá žena v Nizozemsku, která porodí své první dítě, má zákonné právo na kraamzorg – zajištění poporodní péče v prvních osmi až deseti dnech bezprostředně po porodu.
Tuzemská čtenářská populace „hubne“ a čtenářství zažívá „kontrolovaný úpadek“. I to zaznělo při nedávné prezentaci výzkumu NK a Ústavu pro českou literaturu AV.
„Naskakujeme do akce, ale přitom by bylo nejdřív potřeba začít s dítětem komunikovat,“ říká Zuzana Hrzalová, vedoucí Národní linky pro odvykání.
Mediace ve škole může fungovat, ale její využití musí být nastaveno citlivě se znalostí technik pokojného řešení sporů. Ve školách na Vysočině se zatím příliš nevyužívá.
Do Houpaček přišli Barbora Fialová a Jiří Bartoník, nakladatelé a lektoři z platformy Pink Box, která seznamuje děti s filozofií.
Speciální pedagožka Markéta Havlová učí na prvním stupni, navštěvuje stacionáře a děti v domácí paliativní péči. Jak je těžké uspět v dnešní době u dětí „jen“ s pohádkou?
Fotbal milují lidé po celém světě. Zároveň je dokáže spojit pro dobrou věc. V Lize férového fotbalu platí speciální pravidla a děti se při hře zlepšují nejen ve sportu.
Jak přimět děti k pohybu a zvednout je od počítačů? Nakolik limituje sociální situace rodičů dětské sportování?