Sakrální stavby

7. únor 2009

Vznikají v České republice i dnes sakrální stavby? Sice je jich jen velmi málo, ale staví se. Přesto podle odborníků kostely už téměř ztratily svou architektonickou úlohu. O chrámech a kostelích, které po staletí přispívaly k neopakovatelné architektonické atmosféře v našich zemích, si povídáme s historikem umění Richardem Biegelem.

"Zdá se, že kostel už v očích mnoha do základní 'výbavy' města nepatří, což je, myslím, velká chyba," říká Richard Biegel. "Situace v naší zemi je velmi zvláštní. My jsme země, ve které se většina lidí považuje za ateisty a zároveň jsme země, která je formovaná kostely. Můžeme říci, že česká krajina je barokní, ale i před tím byla formovaná jako polosakrální krajina. A také v komunistickém marasmu byl vždy kostel přirozeným centrem obce a vesnice. A myslím, že mnoho lidí vnímá kostely jako něco, co je důležité, bez toho, že by se sami považovali za věřící."

Kostel má dnes v české tradici společenské, kulturní, architektonické trochu jiné postavení než v zemích, jejichž historii nepoznamenalo tak dlouhé a devastující období komunismu. A jak potvrzuje Richard Biegel, sakrální stavby v sobě mají dotyk věčnosti a my to od nich chceme, ať už jsme věřící nebo ne.

Kostel v obci Krásná v Jizerských horách

"Já bych měl jeden konkrétní příklad a pro mě to byl neuvěřitelný zážitek. Projížděl jsem minulý týden zimní krajinou, všechno bylo bílé, stromy byly obaleny námrazou a blížil jsem se k vesnici Šumná, která je mladá, je jí asi 200 let. A uprostřed vesnice stál úplně nový kostel. Stál na místě, které bylo pro ten kostel jako stvořené. Až posléze jsem se dozvěděl, že na tom místě nikdy žádný kostel nestál, že ta náves není náves ale pole a ten kostel obci dal úplně nový střed."

Více nových kostelů než v Čechách vzniká na Moravě. Specifická je Praha, kde rostou nové čtvrti a míst pro kostely je dostatek, přesto se při jejich projektování s žádnou sakrální stavbou nepočítá.

"Fakt je ten, že nám kostel jako architektonická úloha z nové čtvrti úplně vymizel. Ještě ve 30. letech bylo normální, že když stavíte vilovou čtvrť, tak do ní kostel jako centrum umístíte."

Česká společnost vnímá kostely jako místa se silnou historickou a spirituální atmosférou. Pokud se lidé chtějí někam uchýlit k rozjímaní, volí raději historickou stavbu - malý historický kostelík je tak - podle Richarda Biegela - často osloví víc než současná novostavba.

"Tu plnost a bohatost barokních Čech už asi nikdy nemůžeme vrátit, žijeme v úplně jiné době. Ale myslím si, že sakrální stavby mají mnohem hlubší společenské a kulturní význam než právě jenom ten náboženský. A už proto stojí za to bojovat jak o ty staré stavby, tak o vnik kvalitních nových staveb."

Také sakrální architektura musí hledat nový jazyk, protože architektura, která přestala hledat, jakoby už nebyla architekturou.

Sakrální stavby

autor: nah