Jaromír Typlt

Jaromír Typlt (1973) je spisovatel a performer, ale také výtvarný teoretik zaměřený zvláště na art brut. Knihy poezie a próz vydává od 90. let, naposledy Stisk (2007) a Za dlouho (2016). Od roku 2000 vystupuje s tzv. „zmutovaným autorským čtením“, zároveň se věnuje zvukové poezii, a to jak vlastní, tak např. dadaistické (Ursonate podle Kurta Schwitterse, s Pavlem Novotným, BallOnAir podle Hugo Balla ve skladbě Miroslava Tótha nebo performance s Dirkem Hülstrunkem).

Vydal několik knih poezie a prózy - např. Pohyblivé prahy chrámů (1991), Ztracené peklo (1994), Opakem o překot (1996). Po roce 2000 ovšem publikuje spíše knihy-objekty nebo "knižní performance", žánrově těžko definovatelné a výrazně poznamenané spoluprací se spřízněnými výtvarníky: že ne zas až (2003, s Janem Měřičkou) Od konce 90. let také rozvíjí formu tzv. "zmutovaného autorského čtení", ve kterém využívá přednatočených hlasů, jazykového rytmu, ale i nalezených předmětů a improvizace v prostoru. Podobným způsobem vytváří i autorské nahrávky, které poprvé veřejně představil v roce 2006 v pořadu Radiocustica.

Jeho texty se staly součástí krátkého filmu (Viktor Kopasz: Shadow play, 2002), rozhlasové kompozice (Michal Rataj: že ne zas až, 2006) a několika výstav. Působí také jako vydavatel výtvarného a literárního art brut (Zdeněk Košek, Hana Fousková, František Novák a další).

http://www.typlt.cz

Sledujte nás

Další osobnosti