Hyundai a ekologie

Ranní poznámka Ivana Hoffmana

Spekulace o tom, že Česká republika nejspíše bude poctěna příchodem automobilky Hyundai, plní již delší dobu přední stránky novin. Na korejskou investici ve výši třiceti až pětačtyřiceti miliard korun si ve střední Evropě myslí kdekdo a vlády se předhánějí v investičních pobídkách, aby náročné Korejce získali na svou stranu. Perspektiva tisíců pracovních míst a dalších přínosů pro zvolený region se považuje za nezpochybnitelnou hodnotu a tomu odpovídá delikátně vedená obchodní politika. Jak už to ale bývá, co je pro jedny terno, vnímají druzí jako katastrofu.

Generálnímu řediteli mocné automobilky napsali lidé z občanského sdružení Půda pro život s pomocí právníků Ekologického právního servisu dopis s doporučením, aby si pro svou fabriku vybral jiné místo než Nošovice. Apelují přitom na filozofii firmy, která se veřejně hlásí k ekologické a společenské odpovědnosti a trvale udržitelnému rozvoji. Vybudováním průmyslové zóny v bezprostřední blízkosti chráněné krajinné oblasti Beskydy by se automobilka Hyundai podle ekologů tomuto svému ušlechtilému závazku zpronevěřila.

Proti průmyslové zóně jsou pak i vlastníci čtyř pozemků, kteří buďto nejsou spokojeni s nabízenou kompenzací, anebo odmítají opustit svou půdu kvůli nějaké továrně z principu. Není to poprvé, co se u nás rozhoduje, zda je důležitější příroda, anebo průmysl. Čeká nás i tradiční diskuse, zda jsou přednější zájmy kolektivu, anebo jednotlivce. CzechInvest, který se ve věci hodně angažoval, považuje apel ekologů na deklarovanou odpovědnost automobilky za nezodpovědné jednání, které může investora odradit. Jenomže bylo by čestné přítomnost chráněné krajinné oblasti před Korejci ututlat a pak mít na svědomí jejich výčitky svědomí?