Svatý Mikuláš a solidarita

6. prosinec 2008

Přání obdarovat druhé, myšlenky vzájemné solidarity a sounáležitosti, nabírají v předvánočním období na intenzitě. Někomu možná mohou jít na nervy tóny koled, které již někdy od listopadu rozeznívají interiéry našich supermarketů a chtějí v nás rozehrát právě tuto obdarovávací strunu.

Ale ona vlastní idea solidarity a snaha obdarovat druhého nejsou vůbec špatné. Pokusme se přenést přes nutný komerční kolorit předvánočního období, který jakoby někdy rušil posvátný čas adventu, a zamysleme se trošku nad vlastním významem vzájemného obdarovávání a solidarity.

V celém kalendáři bychom asi nemohli nalézt lepší příklad z dějin, než právě světce, jehož svátek připadá na dnešní den, sv. Mikuláše z Myry. Dobrosrdečný biskup Mikuláš, který každoročně obdarovává milióny dětí na celém světě, je skutečným prototypem solidárního člověka.

Skutečná historie, legenda a tradice se spojují u Mikulášovy osoby v pestrý celkový obraz: Mikuláš, světec a přítel dětí, patron zajatců, biskup, mučedník a pomocník v nouzi.

Pro přiblížení Mikulášovy osobnosti si můžeme zopakovat historicky doložená data. Mikuláš se narodil kolem roku 270 v řeckém Patrasu. Kolem roku 300 se jako mladý muž stal biskupem v Myře v dnešním Turecku. Brzy poté zde začalo pronásledování křesťanů. I Mikuláš se dostal kolem roku 310 do zajetí a byl v žaláři těžce trýzněn. Ještě poznamenán přestálým mučením, vystoupil v roce 325 na Nicejském koncilu. Více se o jeho životě a působení s jistotou neví. Je známo už jen přibližné datum biskupova úmrtí, kterým má být právě 6. prosinec mezi roky 345 a 351.

Heinsch, Jan Jiří - Sv. Mikuláš uděluje almužny

Mikulášův kult se rozšířil asi po dvou staletích v celé řecké církvi, později i ve slovanských zemích. K největšímu Mikulášovu uctívání došlo od 8. století v Rusku, jehož je od té doby patronem. Od 10. století je úcta k sv. Mikuláši známá v Německu, Francii a Anglii a od 11. století v Itálii, kam italští piráti přenesli v Turecku uloupené Mikulášovy ostatky. Dodnes jsou uloženy v bazilice sv. Mikuláše v jihoitalském městě Bari.

Štědrost světce vychází z legendy o obdarování tří dcer zadluženého otce, který se rozhodl prodat své dcery do nevěstince. Když se o tom dozvěděl biskup Mikuláš, vhazoval otevřeným oknem do ložnice dívek tři noci za sebou peníze, jimiž jejich otec nejen splatil dluhy, ale ještě zbylo na věno. Z této legendy vychází i typické znázorňování sv. Mikuláše se třemi zlatými jablky na knize.

Sv. Mikuláš, jinde nazývaný St. Nicolaus nebo odvozeně Santa Claus, naděluje dětem dárky o Vánocích ve Velké Británii, Spojených státech amerických, Švédsku a v dalších zemích. Ke spojení postavy sv. Mikuláše s vánoční nadílkou však ve střední Evropě nedošlo. V české tradici se mikulášská nadílka odbývala tak, jak je tomu dodnes, vždy v předvečer světcova svátku. Nejstarší zápisy o tom u nás existují již ze 14. století.

Mikulášské nadílka je tedy jedním z krásných starobylých zvyků, který by bylo škoda zapomenout. Rozzářené oči dětí, které se ženou za okno zkontrolovat, zda připravená punčocha byla již naplněna lákavým obsahem, určitě stojí za chvíli strávenou v nějakém hlučném a přeplněném obchoďáku.

A vlastní návštěva sv. Mikuláše může být také romantickou chvilkou šťastného dětství kolem rodinného krbu. Jistě to nemusí být jen odpalování dělobuchů a alkoholem posílená odvaha dělat pod rouškou mikulášských, andělských a čertovských převleků nepořádek na ulicích. Jako je tomu ve všem, záleží především na nás samých, jakým obsahem slavení našich tradičních svátků naplníme.

Myšlenka solidarity a snaha udělat milovanému člověku radost by určitě neměla být omezena jen na předvečer sv. Mikuláše či na předvánoční a vánoční čas. Pokud by vzájemná solidarita byla více přítomná i v našem každodenním životě, žilo by se nám určitě lépe. Asi by se hned nevyřešily všechny problémy, které nás tíží, ale ona tolikrát skloňovaná "blbá nálada" by se docela jistě rozplývala.

Vždyť ne nadarmo patří právě solidarita k základním pilířům filosofie, na kterých je založena i Evropská Unie, v jejímž čele bude naše republika již za pár týdnů stát. I na této skutečnosti je vidět, že starobylé příběhy z dávnověku mohou být vysoce aktuálním zdrojem inspirace pro každého z nás.

A tak si myslím, že sem tam neškodí udělat si takový malý virtuální výlet časem z 21. století třeba do století 4., kdy biskup Mikuláš skutečně chodil po tomto světě a snažil se zcela konkrétním způsobem zmírňovat palčivé problémy svých současníků.

autor: Daniel Herman
Spustit audio

Více z pořadu