Metro mohlo sloužit Praze už o 30 let dříve
Dálnice a metro existují na území České republiky už téměř 40 let, jenže obě stavby měly být hotové o desítky let dřív. S jejich budováním se totiž začalo už ve 30. letech a scházelo málo, aby se vize o pokroku hromadné a dálkové dopravy naplnily.
„Práce na naší dálnici byly zahájeny 24. ledna kácením lesů ve Chřibech,“ informoval rozhlasové posluchače generální ředitel stavby dálnic generál Václav Nosek na jaře 1939. Trasa se velmi podobala dnešní poloze D1.
Jenže práce na dálnici zastavila druhá světová válka a nedostatek materiálu. Přesto se stihly postavit velké železobetonové mosty. Dva z nich pak skutečně posloužily při stavbě D1 a jezdíme po nich dodnes. Další most z té doby je technickým unikátem. Zůstal totiž rozestavěný a končí v půlce přehrady Želivka.
Podobný osud postihl i pražské metro, které se začalo stavět na konci 30. let. Hotové mělo být v roce 1942. „Bude-li zachován mír a nezhorší se naše hospodářské poměry, za tři až čtyři roky budou jezdit Pražané z Dejvic na Vinohrady a ze Smíchova do Karlína v podzemí,“ prorokoval předseda správní rady Elektrických podniků Eustach Mölzer. Tato vize čekala na své naplnění dlouhých 30 let.