Manželství v Písmu

18. červenec 2009

O manželství se dočteme v mnoha knihách. A i když zalistujete knihou knih - Biblí, zjistíte, že je o vztazích. O manželství, ale píše hlavně život sám, neboť v jeho podání existuje tolik proměnných, že by je člověk jen stěží vymyslel.

Jaká tedy jsou naše současná manželství? Nejspíš do značné míry velmi podobná vztahům, které pěstovali naši rodiče a prarodiče. Na nich jsme přece viděli první vzorce chování. Ale protože se člověk ve své podstatě příliš nemění, nebudeme příliš udiveni, když i biblické příběhy budou rezonovat s těmi našimi dnešními. Začněme u Adama tedy od stvoření člověka v knize Genesis- pokračuje jáhen a psychiatr Max Kašparů. Max Kašparů: "Stvořitel stvořil člověka jako muže a ženu. Znamená to jakoby muž byl půl člověka a žena také a teprve když jsou spolu, tak je ono člověčenství v plnosti. Proto také, jak ve Starém zákoně tak potom i v evangeliu říká Ježíš: ,Opustí muž otce i matku a spojí se svou ženou a budou jedno tělo'.Čili to člověčenství je ve spojení muže a ženy a nemyslí se tím jenom spojení citové nebo sociálně právní, ale myslí se tím i spojení sexuální, neboť ono je tvůrcem nového života. Proto je tam napsáno ,ploďte se a množte se.'" Říká psychiatr Max Kašparů.

Posuňme se k dalšímu pohledu na manželství. Katolický farář Václav Vacek má třicetiletou praxi v přípravě snoubenců a léta spolupracuje i na manželských setkáních, kde se pracuje na obnově a zlepšení vztahů v rodině.

Václav Vacek: "Písmo říká už ve Starém zákoně, že manželství je novou jednotkou, aby to mohlo fungovat, tak nejenom žena opustí, ale i muž má opustit své rodiče. Neznamená to nepostarat se o rodiče, ale znamená to vyvázat se z nezdravých vztahů, častokrát jsem s tím setkal, protože jestli někdo není dospělý, jestli je závislý na rodičích, tak těžko může vytvořit nový vztah." Konstatuje farář Václav Vacek.

K manželskému vztahu patří i děti, ale co když je manželství bezdětné? Jak na tento problém nahlíží Nový zákon, vysvětluje evangelický duchovní Miloš Reichrt.

Miloš Rejchrt: "Pro Ježíše mělo manželství smysl samo v sobě, v soužití těch dvou lidí, v soužití věrném a trvalém, které je jakýmsi odrazem věrnosti Hospodina ke svému izraelskému lidu, který dovede být také pěkně protivný. Zřejmě, ale manželství a plození dětí Ježíš automaticky nespojuje. Což dělá něco jiného, než pozdější další vývoj. Zvláště svatý Augustin prosadil tu známou triádu: fides, proles a sacramentum. Důležitá je proles, tedy potomci, cílem manželství je plodit děti. Zajímavé je, že tento náhled na věc přijímal i třeba Jan Hus, už nikoli Martin Luther, o sto let později už to bylo jinak." Dodává evangelický duchovní Miloš Reichrt.

Křehkost rodiny a proměna cílů, o něž současní rodiče usilují, vede k úvahám nad dalším vývojem rodiny. Přidávám se stranu odborníků, kteří věří, že destrukce lidských vztahů v rodině nikdy nemůže být úplná, že láska a vzájemná pomoc mezi členy rodiny patří k nejsilněji zakořeněným lidským motivacím a rodí se znovu v každé generaci.

Spustit audio

Více z pořadu