Hellblazer: Dobré úmysly lemované smrtí

30. červenec 2012

John Constantine je svérázný mág. Bylo to patrné už ve filmu s Keanu Reevesem, kde se nezdráhal počastovat samotného Lucifera vztyčeným prostředníčkem, a je to očividné v jeho komiksové domovině. V příběhu Dobré úmysly absolvuje výlet, který by nejraději zpětně vytěsnil.

Za necelých třicet let komiksové existence si cynický kouzelník John Constantine vypracoval solidní rejstřík životních zkušeností. Od chvíle, kdy se poprvé objevil v Bažináčovi Alana Moora jako vykutálený manipulátor, prošel cestou zlosyna, hrdiny, zloděje, monstra, trestance nebo exorcisty. Charismatický chlápek s dlouhým kabátem a pochybnými morálními kvalitami zná všechno a všechny. Vybudoval si široký okruh mezinárodních kontaktů, mezi nimiž nechybí politici, zločinci, jeptišky či motorkáři, které s radostí využívá k vlastnímu prospěchu. I své okultní schopnosti ostatně klidně použije k chvilkovému povyražení, pokud zrovna nemá nic lepšího na práci.

Kdo s Constantinem ještě nepřišel do kontaktu, může se o jeho svérázném charakteru přesvědčit hned v první části titulu Dobré úmysly, v němž naskočí do aut několika chudáků. Kupříkladu Craig, obyčejný výrobce hliníkového obložení, Constantinovi v dobré vůli zastaví. Během cesty si ale vyslechne, jak funguje lidské tělo poté, co přijde o základní fyziologické funkce, a že jeho nový spolucestující zrovna vyšel z vězení, kde pobýval kvůli vraždě. Krutou psychologickou legrácku navíc podtrhují mrtvá zvířata, která lemují silnici vedoucí skrz lesy do Whylisz v Západní Virginii.

Hellblazer: Dobré úmysly (ukázka)

Právě přejetá fauna je předzvěstí nejbližších událostí na americkém zapadákově. Constantine, jehož nejpoužívanějšími kouzelnickými pomůckami jsou cigarety a alkohol, se vydává za rodinou Richarda „Klikaře“ Fermina, na jehož sebevraždě má svůj podíl. Přestože však Ferminovi nepatří k jeho největším fanouškům, Constantine se bude muset obávat zla, které vyvstane ze zcela odlišných příčin.

V hutné atmosféře, v jaké se komiks rozjíždí, se pokračuje i zbylých pět sešitů z pravidelné řady Hellblazer. Scenárista Brian Azzarello, jehož proslavila i u nás vydávaná drsná kriminálka 100 nábojů, hlavní postavu evidentně nepovažuje za nedotknutelnou. Když na druhé straně Constantine prohlásí, že očekává velmi nepříjemné události, Azzarello vše naplní s jistotou Čechovovy zásady pušky na zdi. Z ukázané zbraně se musí vystřelit, a tak se i z frajera stává tragická postavička, která v konfrontaci s lidskou hrůzou nedokáže adekvátně reagovat a propadá zmaru. Takový náhled nebude zajisté vyhovovat každému.

Hellblazer: Dobré úmysly (ukázka)

Azzarello a kreslíř Marcelo Frusin budují tísnivá prostředí způsoby, které jsou klasické pro žánr noir, jehož literární základnou byly americké detektivky Raymonda Chandlera nebo Dashiella Hammetta a základnu vizuální představoval především německý expresionismus. V Dobrých úmyslech jsou postavy často zobrazovány s ostrými stíny v obličejích, jež zabraňují rozpoznat emoce. A když jim čtenář do tváře vidí, mívá to většinou podobně zneklidňující efekt. Vykreslují se siluety a záběry, v nichž světlo prosvítáním skrz žaluzie nebo jiné objekty zavírá figury do pomyslné vězeňské cely. Znepokojujícím dojmem působí také přechody mezi mluvícími osobami a zmiňovanými zvířecími mršinami.

Nejnovější česky vydaný Hellblazer, na kterého se po Těžkých časech vyčkávalo šest let, zarazí nelítostným jednáním s Johnem Constantinem, nepřekvapí však ze strany Briana Azzarella. Ten klade důraz na krutost a beznaděj vycházející z příběhů o civilních záležitostech, přičemž ani Dobrými úmysly nedělá ostudu pověsti, že se jedná o jednoho z nejlepších současných komiksových autorů.

Hellblazer: Dobré úmysly, scénář Brian Azzarello, kresba Marcelo Frusin, překlad Štěpán Kopřiva, nakladatelství Crew, 2012, 140 s.

autor: Martin Čuřík
Spustit audio