Kult svatých...
Nejznámějším českým světcem je svatý Václav a nejspíš v žádné zemi nehraje kult světců tak důležitou roli, jako právě v českých zemích. Svatý Václav a svatá Ludmila se stali přímo symbolem národa. Kníže Václav a jeho babička Ludmila přitom papežem kanonizováni nebyli.
Kult svatých přejímají křesťané ze židovství ve 2. až 3. století po Kristu. Až od 11. století se pak podle historika Petra Kubína kult křesťanských světců ustanovuje formou tzv. svatořečení. "To jest pouhým liturgickým aktem přenesení ostatků mučedníka z místa původního hrobu do oltáře nebo k oltáři, čímž je zahájeno jeho kultické uctívání."
Potom se tento akt začíná měnit na kanonizaci. Vyhrazují si ho papežové a má podobu právního procesu. "Zhruba od roku 1200, od dob papeže Inocence III. platí, že ke kanonizaci jsou nutné nejen zázraky, ale i dobré skutky za života. To jsou dva základní předpoklady, které platí v podstatě dodnes."
A jak probíhá kanonizační proces v současnosti? Vychází z jasně předepsaných závazných předpisů a podle církevního právníka Karla Orlity má dvě části: "První část řešení je diecézní a druhá je tzv. římská. Ta diecézní část probíhá v konkrétní diecézi, většinou tam, kde ten údajně svatý nebo blahoslavený zemřel."
Druhá část je Římská a odehrává se ve Vatikánu. Papež Jan Pavel II. kanonizoval v dějinách církve vůbec největší počet nových blahoslavených a svatých. Je to i tím, že svatořečil skupiny světců. Benedikt XVI. k tomu má, podle Petra Kubína, trochu jiný přístup. "Poté, co nastoupil na papežský stolec, vyhlásil, že se musí liturgicky oddělit svatořečení a blahořečení. Papež tedy nadále nechce předsedat blahořečení. Tím chce říci, že jde o nižší stupeň a měl by to dělat prefekt Kongregace pro svatořečení, nebo místní biskup, který k tomu přináleží."
Proces blahořečení může trvat několik desítek let, kanonizace třeba i několik staletí. Arciediecéze a diecéze v České republice teď usilují o blahořečení nebo svatořečení zhruba třiceti osob. Kdo je mezi nimi? Například blahoslavený Hroznata, čtrnáct mučedníků od Panny Marie Sněžné nebo kardinál Josef Beran. Kdybychom měli počítat všechny svaté, byly by jich tisíce. "Nejobsáhlejší seznam všech světců obsahuje encyklopedie, která se jmenuje Enciclopedia di Sancti. Je v ní přes deset tisíc světců."
Asi nejslavnější česká kanonizace se odehrála uprostřed baroka, kdy byl prohlášen za svatého generální vikář Jan Nepomucký. Až po roce 1989 byly úspěšně dovršeny některé staré kulty - princezny Anežky, šlechtičny Zdislavy nebo holešovského faráře Jana Sarkandra.