Kázání Bernarda z Clairvaux na biblickou Píseň písní
Chce-li člověk žít s Bohem, má tento vztah prožívat opravdu živě a vášnivě. Takto nabádá svatý Bernard z Clairvaux v kázáních na biblickou Píseň Písni své spolubratry. Jeho myšlenky jsou teď nově přístupné i českému čtenáři v překladu Markéty Koronthályové.
Svatý Bernard patří k velkým postavám západního křesťanství, do dějin se zapsal jako reformátor benediktinského řádu a zakladatel cisterciáků. Bývá nazýván církevním učitelem, reformátorem církve, mistrem rétoriky i vzorem rozjímavé modlitby. V jeho životě se pozoruhodně prolíná společenská a politická aktivita s životem v ústraní a samotě.
Markéta Koronthályová: „Ta doba byla náročná a plná zmatků, Evropa byla rozhádaná, všichni mezi sebou válčili, takže cítil nutnost vstupovat do toho veřejného života a urovnávat ty spory a snažit se o mír a o nějaké lepší řešení společnosti.“
Říká překladatelka Bernardových kázání Markéta Koronthályová. Z rušných cest se Bernard rád vracel do klidu klášterní klauzury, kde vznikala i jeho kázání pro komunitu bratří, které takto vzdělával a formoval. Na Píseň Písní, oblíbenou biblickou knihu, jich napsal 86.
Dnešní čtenář se často ptá, jak se vlastně milostná lyrika, která velmi otevřeně popisuje fyzický vztah muže a ženy, dostala do biblického kánonu. V dějinách najdeme nejrůznější výklady, kdy se toto spojení vykládá alegoricky nebo symbolicky.
Markéta Koronthályová: „Bernard to vidí velice osobně a řekla bych, že tady spojuje takové dvě linie interpretací, které se v dějinách vyskytovaly, takže někdo to vykládal jako vztah církve a Boha Krista, někdo jako vztah duše a Krista. U Bernarda se to prolíná, ale primárně to vychází z představy té duše – ta snoubenka je duše a Bernard jako jeden z prvních dokázal velmi osobně vydávat svědectví o tom, jak jeho duše ten vztah s Kristem prožívá a velmi tu svou duši do té snoubenky promítal.“
Odborníci se nemůžou shodnout, zda Bernardova kázání byla živě přednášená nebo napsaná. Vzhledem k tomu, že často komentuje aktuální situaci v klášteře, či pracuje s reakcemi posluchačů, můžeme se domnívat, že to byla kázání mluvená.
Markéta Koronthályová: „To, jak se mu ty myšlenky rozvíjely, ten text dával impulsy, tak on na to nabaloval další a další myšlenky, praktické rady pro mnichy a nejenom pro mnichy, ale pro každou duši, která chce žít s Bohem, jak se Bohu přibližovat a jak ten vztah s Bohem prožívat opravdu živě a vášnivě. Takže je to dílo opravdu živé teologie a ne nějaký monument středověku pro mnišskou spiritualitu, jak se léta tradovalo a takhle se Bernardovi křivdilo.“
Svatý Bernard dává ve svých kázáních bratřím praktické rady pro vášnivý život duše s Bohem. A podobně jako se Milá z Písně písní vydala v noci hledat svého milého, jehož přítomnost jen tušila, můžeme se stejnou vášní i my hledat Boha, a to i když se nám zdá, že jsme v naprosté tmě, kde není, kde ho můžeme jen vírou tušit.