Jaká je náplň práce spirituála biskupského gymnázia?
Státní maturity na konci loňského školního roku potvrdily, že se církevní školy nemusejí za své studijní výsledky stydět. Ba naopak. Hned několik z nich se dostalo mezi 10 nejúspěšnějších. Jednou z nich je i Biskupské gymnázium Jana Nepomuka Neumanna v Českých Budějovicích. Studentům se zde nevěnují pouze učitelé, ale také spirituál, duchovní správce školy. Jak pomáhá jeho práce k jejich osobnostnímu růstu?
O Biskupském gymnáziu v Českých Budějovicích se letos hovořilo v širší veřejnosti zejména v souvislosti se státními maturitami. Maturovalo tady 122 studentů. A všichni maturitní zkoušku složili úspěšně. 64 % z nich dokonce odmaturovalo s vyznamenáním. Maturanti si zvláště při zkoušce z angličtiny a z němčiny vybrali vyšší obtížnost, přesto dosáhli 100 % úspěšnosti při skládání zkoušek.
Nezbytnou součástí celého pedagogického týmu je i spirituál školy. Josef Prokeš se práci na biskupském gymnáziu věnuje už třetím rokem.
„Mám kabinet, kam může kdokoli z nich přijít. A v důvěrné atmosféře, když mají jistotu, že o tom opravdu nikde nebudu mluvit, můžou otvírat témata, která je právě teď třeba trápí.“
Školního spirituála vyhledávají studenti bez ohledu na vyznání nebo víru. Hledají u něj radu a pomoc v různých životních situacích.
„Často přicházejí s věcmi kolem svého sebepřijetí, s věcmi kolem rodinných vztahů a hledání smyslu života, víry nebo třeba přicházejí, když prochází nějakou zkouškou, někdo jim v rodině umřel nebo je nějak vážně nemocný.“
Během školního roku mají studenti biskupského gymnázia možnost zúčastnit se duchovně formačních pobytů. Jejich témata odpovídají věku studentů a jejich aktuálním potřebám.
„V prvním ročníku každá třída vyjíždí na jeden víkend na nedalekou faru v okolí Budějovic, kde se v tichosti a při různých hrách věnujeme tématům kolem sebepoznání a sebepřijetí. Ve druhém ročníku je to potom komunikace a řešení problémů ve skupině a ve čtvrtém ročníku jede potom zase každá třída zvlášť a tam se věnujeme tomu, co to vůbec znamená pro moji psychiku a duchovní život, když končím střední školu, a jak správně vykročit do dalšího života na vysoké škole.“
Vyznání není podmínkou pro přijetí na toto gymnázium. Stejně tak i program, který je studentům nabízen, zahrnuje co nejširší spektrum zájmů. Hlavní důraz je zde v Budějovicích kladen na výuku cizích jazyků a výchovu v duchu křesťanské etiky. Josef Prokeš o církevních školách říká:
„Řekl bych, že to je velké poslání církevních škol v naší společnosti, aby vytvářely jistou alternativu vzdělání, které bude více komplexní, kde se bude více dbát nejenom na intelekt, ale na celkový lidský rozvoj a lidský růst.“
Pěstování kritického rozumu, pronikání do podstaty věcí, zájem o dobro, pravdu a krásu i cit pro spravedlnost a mravnost, to je heslo zdejšího gymnázia. Takové hodnoty by však měly přinášet nejen církevní školy.
Jaká je náplň práce spirituála biskupského gymnázia?