Jaká je náplň práce spirituála biskupského gymnázia?

4. září 2011

Státní maturity na konci loňského školního roku potvrdily, že se církevní školy nemusejí za své studijní výsledky stydět. Ba naopak. Hned několik z nich se dostalo mezi 10 nejúspěšnějších. Jednou z nich je i Biskupské gymnázium Jana Nepomuka Neumanna v Českých Budějovicích. Studentům se zde nevěnují pouze učitelé, ale také spirituál, duchovní správce školy. Jak pomáhá jeho práce k jejich osobnostnímu růstu?

O Biskupském gymnáziu v Českých Budějovicích se letos hovořilo v širší veřejnosti zejména v souvislosti se státními maturitami. Maturovalo tady 122 studentů. A všichni maturitní zkoušku složili úspěšně. 64 % z nich dokonce odmaturovalo s vyznamenáním. Maturanti si zvláště při zkoušce z angličtiny a z němčiny vybrali vyšší obtížnost, přesto dosáhli 100 % úspěšnosti při skládání zkoušek.

Nezbytnou součástí celého pedagogického týmu je i spirituál školy. Josef Prokeš se práci na biskupském gymnáziu věnuje už třetím rokem.

Logo

„Mám kabinet, kam může kdokoli z nich přijít. A v důvěrné atmosféře, když mají jistotu, že o tom opravdu nikde nebudu mluvit, můžou otvírat témata, která je právě teď třeba trápí.“

Školního spirituála vyhledávají studenti bez ohledu na vyznání nebo víru. Hledají u něj radu a pomoc v různých životních situacích.

„Často přicházejí s věcmi kolem svého sebepřijetí, s věcmi kolem rodinných vztahů a hledání smyslu života, víry nebo třeba přicházejí, když prochází nějakou zkouškou, někdo jim v rodině umřel nebo je nějak vážně nemocný.“

Spirituál P. Josef Prokeš

Během školního roku mají studenti biskupského gymnázia možnost zúčastnit se duchovně formačních pobytů. Jejich témata odpovídají věku studentů a jejich aktuálním potřebám.

„V prvním ročníku každá třída vyjíždí na jeden víkend na nedalekou faru v okolí Budějovic, kde se v tichosti a při různých hrách věnujeme tématům kolem sebepoznání a sebepřijetí. Ve druhém ročníku je to potom komunikace a řešení problémů ve skupině a ve čtvrtém ročníku jede potom zase každá třída zvlášť a tam se věnujeme tomu, co to vůbec znamená pro moji psychiku a duchovní život, když končím střední školu, a jak správně vykročit do dalšího života na vysoké škole.“

Vyznání není podmínkou pro přijetí na toto gymnázium. Stejně tak i program, který je studentům nabízen, zahrnuje co nejširší spektrum zájmů. Hlavní důraz je zde v Budějovicích kladen na výuku cizích jazyků a výchovu v duchu křesťanské etiky. Josef Prokeš o církevních školách říká:

„Řekl bych, že to je velké poslání církevních škol v naší společnosti, aby vytvářely jistou alternativu vzdělání, které bude více komplexní, kde se bude více dbát nejenom na intelekt, ale na celkový lidský rozvoj a lidský růst.“

Pěstování kritického rozumu, pronikání do podstaty věcí, zájem o dobro, pravdu a krásu i cit pro spravedlnost a mravnost, to je heslo zdejšího gymnázia. Takové hodnoty by však měly přinášet nejen církevní školy.

Jaká je náplň práce spirituála biskupského gymnázia?

autor: Petr Janeš