Velikonoce a varhany u sv. Jakuba v Praze
Sváteční hudba v bazilice svatého Jakuba na pražském Starém městě má dlouhou tradici. Už více než 60 let si zde ve velikonočních dnech můžete poslechnout Dvořákovu Stabat Mater. Po sametové revoluci k ní přibyly i pravidelné koncerty duchovní hudby. Zítřejší koncert bude ale výjimečný. V jeho závěru si budou moci posluchači prohlédnout největší pražské varhany.
Velikonoce jsou největší křesťanské svátky, připomínáme si vzkříšení Ježíše Krista a také vítězství života nad smrtí. Proto i program velikonočního koncertu u svatého Jakuba je sestaven v duchu radosti a naděje. Na co se návštěvníci mohou těšit, říká titulární varhanice baziliky Irena Chřibková:
Irena Chřibková: „Uslyší především nádherný barevný sytý soprán japonské sopranistky Nao Higano, která se představí zde v bazilice poprvé a ke své premiéře si vybrala hlavně arie z Händelova Mesiáše a z kantáty Jesu, bleibt in meine Freude od Johanna Sebestiana Bacha a v závěru nádherné Agnus Dei od George Bizeta. Z varhanních skladeb určitě zaujme romantický Felix Mendelssohn-Bartholdy nebo nakonec francouzský mystik Charles Tournemir a jeho virtuózní Velikonoční oběti.“
Velikonoční koncert je poslední před rozsáhlou opravou největších pražských varhan a po olomouckém sv. Mořici druhých největších v České republice
Irena Chřibková: „Po koncertě chceme pozvat lidi, aby přišli nahoru, aby viděli ještě starý hrací stůl. V krátkosti představím historii těchto varhan a vysvětlím, v čem spočívá modernizace a pak samozřejmě lidé mají spoustu dotazů, chtějí něco zahrát nebo chtějí předvést některé rejstříky, kdy vidí jejich nápisy, tak je zajímá, jak to zní.“
Mě tady zaujal rejstřík, který má nápis Roh kamzičí
Irena Chřibková: „Roh kamzičí je dvoustopý rejstřík, je to druh flétny, ale když ho podložíme osmistopým, tak už to je jakási barva.“ (demonstrováno ukázkou)
Pak je tady například Píšťala šumivá...
Irena Chřibková: „Ta patří mezi takzvané smíšené hlasy, to znamená, že na jenom tónu zní více tónů, než je obvyklé. Opět ji nepoužíváme samotnou, ale podkládáme ji, používáme ji do takzvaného pléna. Dodává určitou zvukovou korunu tomu plénu.“ (demonstrováno ukázkou)
Svatojakubské varhany bychom mohli přirovnat k velkému symfonickému orchestru, kde je 91 hudebníků - tolik různých tónových barev si může interpret zvolit. K tomu je ještě může různě kombinovat a mixovat. Rozsáhlá modernizace, kterou varhany projdou, umožní pomocí počítače interpretovi volit až čtyři tisíce různých barev a jejich rychlé střídání. Hned po svátcích varhanáři rozeberou hrací stůl a v nové podobě ho vrátí zhruba za dva měsíce.
Velikonoce a varhany u sv. Jakuba v Praze