Rango: co se děje v poušti
Režisér Gore Verbinski začínal natáčením reklam a videoklipů, po nezávislém a hvězdně obsazeném Mexičanovi zaujal stejnojmenným remakem japonského hororu Kruh, definitivně ale prorazil trilogií Piráti z Karibiku. Původně nenáročnému projektu, natočenému na motivy atrakce v Disneylandu, postupem času narostly ambice i rozpočet a jeho dvě pokračování vydělaly stovky milionů dolarů.
Verbinski získal pověst komerčně zdatného režiséra, jenž umí natočit hvězdně obsazené, vizuálně opulentní spektákly, ale pro kterého je scénář nutné zlo. Rozhodnutí ujmout se režie animovaného celovečerního snímku je vzhledem k jeho filmografii překvapivé i očekávatelné zároveň: režisér v něm zúročil smysl pro zkratku a nadsázku i cit pro výtvarnou stránku věci.
S Rangem se dostal Verbinskému do ruky originální nápad s obrovským potenciálem: osamělá a trochu užvaněná ještěrka s nenaplněnými hereckými ambicemi, která obývá bezpečné terárium, se shodou nepříliš příjemných okolností ocitne v pravé a nefalšované poušti. Cesta vyprahlou pustinou ji dovede do města Prach, jehož obyvatelé zoufale postrádají vodu i víru v lepší zítřky. Rango se díky vybájeným historkám stane místním šerifem a spolu s obyvateli vyprahlého městečka se snaží obnovit zdroj záhadně ztracené vody a vrátit do města život. Verbinski natočil regulérní animovaný western, který ctí všechna žánrová pravidla i klišé a zároveň si z nich láskyplně utahuje. Klasické postavy žánru nahradil pouštními zvířaty: pistolníky, desperáty i psance s kolty proklatě nízko tu představují obojživelníci, plazi, hmyz i drobní savci, všichni v nejrůznějších fázích loupání, línání a pelichání. Rangovu proměnu ve skutečného hrdinu Západu – s nezbytným mravoličným podtextem – komentují čtyři cantadores v podobě puštíků se sombrery a hudebními nástroji. Vizuální stránka Ranga tak představuje ohromující gejzír nápadů a drobných vtipů, do samotného děje zase tvůrci zakomponovali bláznivé akční scény s krytými vozy v úzkých kaňonech či letecké bitvy s netopýry.
V každé z těchto jednotlivostí je Verbinski téměř nepřekonatelný a dotahuje animované filmy Pixaru či Univerzalu. Přesto zůstává výsledný dojem spíše rozpačitý. Možnosti příběhu vyprovokovaly tvůrce k takovému množství nápadů a odkazů na (nejen westernové) filmy, že toho do přibližně stominutové stopáže natlačili víc, než unesla. Paradoxně zároveň řada scén působí velmi vlažně a divák se chvílemi přistihne při tom, že zapomněl sledovat, co a proč se na plátně děje, celek díky této ambivalenci působí nevyváženě. Spolu s nedotaženou hlavní zápletkou začíná Rango přes vizuální dokonalost kulhat. Zásadní měrou k tomu přispívá typická Verbinského slabina – cit pro kompaktnost celku. Zatímco zprvu se dobrodružství frustrované ještěrky odvíjí jako groteska, ve chvíli, kdy začne „vyprávět příběh“, znatelně zvážní a očekávaných fórků a hlášek je poskrovnu. Na rozdíl od spřízněné Doby ledové či Madagaskaru, v nichž je téměř každá scéna vypointovaná gagem, se tu s humorem šetří. Ve výsledku je Rango originální a pořád ještě poměrně vtipnou podívanou, která ale nedrží příliš pohromadě. Přes svůj potenciál a slibný nástup tak zůstává kus za Ratatouillem i Wall-em, o šavlozubé veverce nemluvě.
Související odkazy: oficiální stránky filmu, ČSFD, Bontonfilm
Rango animovaný / komedie / akční / dobrodružný, USA, 2011, 107 min
Režie: Gore Verbinski, scénář: John Logan, hudba: Hans Zimmer
Hrají v českém znění: Ondřej Brzobohatý, Tereza Bebarová, Tomáš Juřička, Otakar Brousek, Lukáš Hlavica