Radio Mama: Kdo je kdo
„Prostě mě baví si rejpnout,“ říká Ester Kočičková
Šla na konzervatoř s tím, že bude dramatickým umělcem. „Ale co čert nechtěl – třídní Jaroslav Dušek nás vedl experimentální cestou...“ Díky němu si mohla zkusit improvizaci v obdivovaném ČRo. A právě tento experiment Rádia Mama se stal základem její tvorby v éteru. Ze studentky se stala známá moderátorka a zpěvačka, která své nadání a svérázný humor plně rozvinula.
„Když teď ty naše výtvory poslouchám, bože, bože, to je utrpení! Jak jsem měla vysoký hlásek…, ale vlastně jsem od té doby vykouřila hodně doutníků. Á, slyšíte to nadšení?“ Komentuje s typickou ironií první pokusy studentské party, která dostala příležitost v mystifikačním Rádiu Mama. Na začátku 90. let představovalo ojedinělou tvůrčí skupinu, která se programově snažila vnášet do éteru vtip a dívat se s nadhledem na život i rozhlasové vysílání.
Studenti divadelní konzervatoře mohli tvořit v pořadu Kamenná školka. Výmluvně ho vystihuje podtitul. „Dvacet minut neurčité zábavy na určité téma“ v praxi znamenalo třeba parodii syndromu vážných diskuzí, ve kterých jako by legrace neměla místo. „Vymýšleli jsme neexistující témata, někdo třeba plácnul červené huflety,“ o kterých pak ve studiu debatovali odborníci z Hufletologického ústavu. „Těm červeným hufletám já skládám dík, vždyť kvůli nim navštívils můj pokojík…,“ zpívá písničku, kterou tehdy vymyslela.
Rádio Ořechovka: Ester Kočičková, Tomáš Hanák (alias Mistr Kalina), Jana Tučková (alias Kolopějka Vděčná) Oldřich Kužílek (alias Olaf Lávka), foto: Tomáš Vodňanský
Nadšeně ale psala hlavně scénáře nebo spíš základní osnovu, protože pořady vznikaly spontánně až ve studiu, kde se ozývaly salvy smíchu a celkově to tam dost burácelo. „Jaroslav Dušek nás učil používat při práci s hlasem tělo, takže jsme před natáčením různě potancovávali a procvičovali se, rozpohybovávali jsme si bránice a mluvidla, třeba tahle….uóóóúúú…,“ předvádí. Dynamická byla i sama práce s mikrofony, téměř výhradně natáčeli vstoje. „Když se třeba naráz hádáte s manželkou i milenkou a starší dcerou, asi málokdy u toho sedíte za stolem,“ směje se.
Mystifikace na Radiožurnálu
Rádio Mama byl základ. „Úvod do možností a způsobů tvoření. Objevila jsem tam princip, kdy jeden dělá moderátora, druhý si hraje na hosta a oba mluví vážně o nesmyslech, ovšem vždy na reálném základě.“ Po čase ho cizelovala v soukromém Rádiu Limonádový Joe a nakonec vybrousila na Radiožurnálu v mystifikačním tandemu. Pořad Ptá se Ester Kočičková/Olaf Lávka zůstává ojedinělým pokusem ČRo zařadit mystifikaci do programu seriózní zpravodajské stanice, aby bylo možné „ukazovat svět takový, jaký je“. Vždy po nedělním obědě slyšeli posluchači nejprve seriózní upozornění, oč jde. „Přesto se půlka národa pravidelně vztekala, protože se nechala nachytat, a ta druhá se bavila,“ připomíná Kočičková. Se svým kolegou Oldřichem Kužílkem se střídala v roli moderátora a odborníka, kteří debatují o „strašidlu ptačí chřipky“, „čučkařích odmítajících platit televizní poplatky“ a jiných aktualitách.
„Bohužel jsme skončili, když jsme byli v nejlepším. Je mi to líto,“ vzpomíná a nezapře pocit křivdy. Když pořad "Ptá se" v roce 2007 zanikl, vydobyla si Ester Kočičková slávu na televizních obrazovkách svými talk show i komickými výstupy ve stand up comedy. Ztvárnila řadu divadelních a filmových rolí a vydala několik hudebních alb. Na Český rozhlas ale nezanevřela, rádio humoru schopné parodovat sebe sama, si občas zkouší ve speciálních dílech Rádia Ořechovka, v rámci vltavského Kabaretu v éteru. Satirické ostny z ní při tom nespadly. „Sem tam mě baví si do něčeho nebo do někoho konkrétního rejpnout. To je pak často na hraně, ale to je potom vono…,“ uzavírá.
E-shop Českého rozhlasu
Starosvětské příběhy lesníků z časů, kdy se na Šumavě ještě žilo podle staletých tradic.
Václav Žmolík, moderátor
3x Karel Klostermann
Komplet obsahuje dva šumavské romány Ze světa lesních samot, V ráji šumavském a povídkový soubor Mrtví se nevracejí z pera klasika české literatury Karla Klostermanna (1848 - 1923), který tomuto kraji zasvětil celé své dílo.