Před 30 lety odstartovala Tatra kolem světa

18. březen 2017

Socialistické Československo prožívalo 18. březen 1987: Staroměstské náměstí v Praze praskalo ve švech, startovala právě ambiciózní výprava. Šest dobrodruhů hodlalo projet všechny osídlené kontinenty v legendární Tatrovce. Cestovali přes tři roky a urazili skoro 200 000 kilometrů. A když se vrátili, našli domov naruby.

„Dalo se v ní pohodlně jet, pohodlně spát, vařit si, a posouvat se po vlastní ose nezávisle na okolních podmínkách,“ vzpomíná vedoucí expedice Jiří Stöhr. Z jeho slov se zdá, že šlo o bláznivý nápad party nadšenců. Ve skutečnosti byl ale dobře připravený. Posádka měla za úkol propagovat československý automobilový průmysl.

Nákladní automobil TATRA 815 GTC se k tomu skvěle hodil. Známý výrobce Tatra Kopřivnice zařídil náklaďáku víceúčelovou nástavbu – ocelovou skříň, které rozčlenila vnitřek vozu na obytný, cestovní a pracovní prostor. Projektanti ji navrhli tak, aby obstála v náročném terénu, neztrácela spolehlivost ani na dlouhých trasách a uvezla i ubytovala pět až šest mužů na palubě. Nechyběla vířivá pračka, chladnička s mrazicím boxem, koupelna se sprchou i pracovní stůl sloužící dle potřeby jako lůžko.

Tatra 815 GTC

Tatra 815 GTC dnes odpočívá v muzeu (foto Stanislav Rada, CC BY-SA 3.0)

Dobrodružství i tragédie

Deset metrů dlouhý vůz projel Československou socialistickou republikou na hranici se Sovětským svazem a pak už si to se svými 19 tunami šinul Evropou do Ameriky. V té Střední, v Guatemale, si posádka deset dnů „odpočinula“ ve vězení. V zemi právě zuřila partyzánská válka, a dobrodruzi si neprozřetelně vyletěli v rogalu. Ještě drsnější událost na ně ale čekala, po cestách Afrikou a Austrálií, v Asii. Pákistán se stal osudným geologu Františku Jenišovi poté, co divoká řeka převrátila jeho člun.

Byla to první i poslední tragédie: po třech letech, jednom měsíci a dvanácti dnech na cestách se posádka vrátila do vlasti. Přivezla sebou řadu kontaktů na vzdálené perspektivní trhy, které si vytvořila díky intenzivní propagaci československých podniků. Jenže know-how se už nehodilo. Zatímco Tatrovka propagovala socialistickou zemi, ta mezitím prožila sametovou revoluci, a před očima cestovatelů se rodila Česká a Slovenská Federativní Republika. Původní cíl výpravy tak ztratil smysl.

Čtěte také

autor: Michal Ježek
Spustit audio