Odhalení na Facebooku

10. srpen 2009

Facebook je prostředím, kde probíhá především neformální a vesměs velmi stručná komunikace. Na první pohled nic pro Odhalení. Poslední dobou však získal nimbus nástroje, který má neuvěřitelnou marketingovou sílu a který ovlivňuje či přímo vytváří události... Přece jen jsem se ho tedy rozhodl vyzkoušet.

Pokud nejste na Facebooku přihlášeni, mj. nevidíte hodnocení a komentáře jednotlivých příspěvků.

Odhalení má dnes na Facebooku přes šest set fanoušků, z nichž většinu tvoří uživatelé do 35 let (84 %) s mírnou převahou žen (58 %; jsou však 4x aktivnější než muži!). Tito fanoušci se zcela jistě nekryjí s pravidelnými návštěvníky webu Odhalení - zdá se tedy, že by k našemu projektu mohl Facebook přivést nové zájemce. Je ovšem otázka, jestli Odhalením nebudou zklamáni. Přece jen je to nyní projekt rozkročený mezi Evropou a Afrikou, který má hlavně publicistickou a ochranářskou, mnohem méně už zábavnou náplň. A jak se zdá, na Facebooku zatím dobře zabíraly např. příspěvky, které se tak či onak vztahovaly k natáčení dalších gorilích pohádek s Lucií Bílou, anebo ty, které měly spíš zábavnější charakter. Na druhé straně pravdou je, že slušně "zabodovaly" třeba i profily goril z Limbe od Simone de Vries.

Píšu tu o pohádkách a o textech od Simone. Nic takového se zatím na oficiálním webu Odhalení neobjevilo. Proč? Na Facebooku nikdo neočekává zveřejnění komplexnějšího materiálu - nabízejí se na něm velestručné texty, odkazy na zajímavý obsah, fotografie a krátká videa. V případě pohádek jsme tedy mohli publikovat nejprve jedinou fotografii Lucie Bílé před mikrofonem (pořízenou ovšem jen o pár minut dřív), pak fotku ze zpracovávání natočeného materiálu, o nějakou dobu později kousíček rozhovoru s Lucií Bílou atd. Podobně texty Simone de Vries, které zasílá po částech, jsem zatím nepokládal za vhodné zveřejňovat na webu... Z toho všeho vyplývá nejen to, že se "oficiální web" a profil na Facebooku mohou dobře doplňovat, ale také že prostřednictvím Facebooku mohou fanoušci přímo ovlivňovat produkci a do určité míry i směřování projektu.

A pak je tu ještě jedna věc - fanoušky projektu vidíme (když píšu v množném čísle, vězte, že za logem Odhalení se na Facebooku "skrývám" většinou já a někdy Jana Jirátová) a můžeme s nimi velmi snadno komunikovat. Nejsou to anonymní přístupy na web nebo jména v diskusi. Jsou to lidé s tvářemi, z nichž někteří se stávají našimi "facebookovými" přáteli. Jen mě mrzí, že se zatím nikdo neodhodlal vkládat na profil Odhalení třeba své fotografie nebo videa...

autor: Miroslav Bobek
Spustit audio
Projekt Odhalení