Na Vinohrady za Peerem Gyntem (v roce 1937)

4. říjen 2016

Dnes na této stránce pohlédneme do „divadelního okénka“. Budeme se věnovat divadlu, byť tomu, které se v Praze hrálo před téměř 80 lety. Představíme si – pomocí onoho ojedinělého programu tehdejšího Československého rozhlasu – premiéru, kterou připravovalo v květnu 1937 Městské divadlo na Královských Vinohradech.

Na programu se objevil tehdy už známý a v celém světě hraný titul: Peer Gynt norského dramatika Henrika Ibsena. Hru napsal autor v roce 1867, původně tuto dramatickou báseň ve verších na motivy starých norských příběhů považoval za knižní drama, nepočítal s jejím jevištním provedením. Premiéry se Peer Gynt dočkal až v roce 1876 v norském hlavním městě Christianii. (Z tohoto prvního uvedení se uchoval divadelní plakát, jehož autorem je další slavný Nor – expresionistický malíř Edvard Munch.)

Henrik Ibsen - Gustav Borgen - 1898

Na Vinohradech se v roce 1937 ujal režie hry Bohuš Stejskal, který v inscenaci bohatě využil hudbu, jejímž autorem byl další známý norský tvůrce – skladatel Edvard Grieg. Ten napsal na motivy Ibsenova dramatu stejnojmennou svitu. Při vinohradském nastudování ji hrál živě orchestr FOK

Bohuš Stejskal-režisér

Jak je zřejmé z uvedených zvukových ukázek, jež pocházejí z Divadelního okénka, které se vysílalo 7.5.1937, Československý rozhlas věnoval tehdy významným divadelním premiérám mimořádnou péči. V pořadu dostal velký prostor dramaturg vinohradského divadla Frank Tetauer. Ve třech úryvcích z jeho zasvěceného úvodu si můžete udělat snadno představu jak o Ibsenově hře, tak o neobyčejné erudici dramaturga Tetauera.

Přestože v poslední zvukové ukázce dostává posluchač možnost vyslechnout si ojedinělou ukázku hereckého umění vinohradských herců z oné doby, přesto je zřejmé, že hlavní důraz zde kladu na vyzdvižení významu oné profese, která je pro každé divadlo klíčová, která je nepostradatelná – a o které běžný divák vlastně nic neví. Ano, chci zdůraznit důležitost profese dramaturga, osoby, která stojí za výběrem titulu, za volbou koncepce budoucí inscenace, za přípravou textu, za jeho úpravou, profese, jíž se v časech předválečné republiky věnovaly vysoce vzdělané osobnosti, jakými byl například Frank Tetauer v Divadle na Vinohradech.

K povinnostem dramaturga patřilo objasnit volbu připravovaného titulu širšímu publiku. Především vysvětlit, v čem dramaturg shledává nastudovanou hru aktuální ve vztahu k současnosti. A to Terauer ve vysílání Divadelního okénka beze zbytku splnil.
Kdo to byl Frank Tetauer? Byl nejen dramaturgem, ale také dramatikem, prozaikem, překladatelem, esejistou, divadelním i literárním kritikem. Žil v letech 1903 – 1954. Při studiích byl žákem Viléma Mathesia a Václava Tilleho. Zajímal se především o angloamerickou literaturu a drama. Z angličtiny také překládal. V divadle Na Vinohradech působil od roku 1930 jako lektor, od roku 1936 jako dramaturg.

Frank Tetauer - 1930

V poslední zvukové ukázce na této stránce uslyšíte úryvek z inscenace Peera Gynta z roku 1937. V úloze Peera vystoupil Otomar Korbelář, Solveig hrála Marie Brožová, Gyntovu matku Anna Iblová. V závěru ukázky zazní část Griegovy svity.

Marie Brožová-1940
Otomar Korbelář při natáčení v rozhlase

Otomar Korbelář (představitel Peera Gynta ve vinohradské inscenaci) při natáčení v rozhlase. Foto: Archivní a programové fondy Českého rozhlasu

Spustit audio