Metropolitní církevní soud

8. srpen 2009

Jednou ze zvláštností katolické církve jsou církevní soudy. Řeší nemalé množství případů. Například Metropolitní soud Arcidiecéze pražské jich má ročně zhruba 200. Čeho se tyto případy týkají? Kdo se může na církevní soud obrátit? A jakou váhu mají rozhodnutí v porovnání se světskými soudy?

Církevních soudců je velmi málo. I to je důvod, proč se Metropolitní soud zabývá spornými záležitostmi nejen z arcidiecéze pražské, ale taky dočasně kauzami, které by jinak příslušely litoměřickému a českobudějovickému diecéznímu soudu a také soudu apoštolského exarchátu řeckokatolické církve. Je to proto, že soudci, ale i ostatní funkcionáři u soudu musí mít nejen právnické, ale i kanonické vzdělání - říká profesor Ignác Antonín Hrdina, který stojí v čele Metropolitního soudu Arcidiecéze pražské. "Nejbližší fakulta kanonického práva je v Mnichově, ale ta je i pro Němce dost drahá. Potom v Münsteru, v Lublinu, který je daleko přes tisíc kilometrů, dále v Maďarsku, ale tam se nedomluvíme. Zbývá Řím, ale také ten je daleko a studium je velmi nákladné."

A čím se církevní soudy zabývají? Z 98 procent manželskými záležitostmi. "Kde manželé, nebo jeden z nich, žaluje neplatnost svého manželství pro některý z kanonických důvodů. Je to kvůli tomu, aby pokud se podaří tu neplatnost prokázat byli právně volnými k uzavření nového sňatku nebo ke zpaltnění toho druhého civilního sňatku, který následně uzavřeli a aby mohli ke svátostem."

A ta zbylá dvě procenta kauz - to jsou trestní záležitosti duchovních. To s čím se mohou dostat před církevní soud je předmětem šesté knihy kodexu kanonického práva. Podobně jako trestní zákoník definuje jednotlivé skutkové podstaty trestných činů. "Ať už jde o trestné činy proti víře, proti církevním představeným atd. Velice častým deliktem je nedodržování rezidence a neposlušnost vůči ordináři. To je asi vůbec nejfrekventovanější skutková podstata."

Právo žalovat u církevního soudu má kdokoliv. Ať už je to člověk věřící, nevěřící, ale musí tam být pochopitelně kanonický důvod. A jakou váhu mají rozhodnutí soudů církevních vůči verdiktům soudů světských? "Protože u nás není sjednán konkordát nebo obdobná smlouva jako je tomu třeba v Itálii, tak rozsudky církevních soudů jdou jaksi mimo rozhodnutí státních soudů a naopak. Rozsudek církevního soudu není vykonatelný státní mocí," říká profesor Ignác Antonín Hrdina. To znamená, že v jedné a téže věci může rozhodnout světský i církevní soud jinak. Typický případ je, že manželství státním soudem může být rozvedeno, církevním třeba ne.

Metropolitní církevní soud

autor: nah