Královna Sidónia I.

12. únor 2009

Česky zpívající slovenskou šansoniérku a herečku s maďarskými kořeny Szidi Tobias objevil Michal Horáček přibližně před pěti lety, v době příprav písničkového projektu Tak to chodí. Od té doby opatřila přinejmenším jednou písní každé další album s Horáčkovými texty a vždy patřila k nejpřesvědčivějším z vybrané společnosti zpěváků.

Strážce plamene, poslední z titulů dvojice Hapka & Horáček, zdobí její waitsovsky syrové podání valčíku Na hotelu v Olomouci, Horáčkova textařsko-producentského sólokapra Ohrožený druh naopak lyrická balada Esik az esö, csendesen - rovněž v interpretaci členky bratislavského divadla Astorka Korzo.

0:00
/
0:00

Zvídavější posluchači ovšem nemuseli na seznámení s charismatickou Sidónií čekat tak dlouho. Už v roce 2000 vyšel její sólový debut Divý mak následovaný albem Punto Fijo, jež se už dočkalo slušného zájmu českých médií i publika. Ještě větší pozornost si zaslouží její novinka Pod obojím, kterou před Vánocemi vydala nezávislá divadelní společnost Studio DVA. Deska opět přináší písně Szidiina dokonale souznějícího tvůrčího tandemu, v němž pro dušezpytné texty zpěvaččina partnera Petera Lipovského nachází adekvátní hudební vyjádření skladatel Milan Vyskočko Vyskočáni.

herečka a šansoniérka Szidi Tobias ve vltavském studiu

Šansonům kvalitativně rovnoramenného autorsko-interpretačního trojúhelníku Vyskočáni - Lipovský - Tobias se v Česku vyrovná máloco. Album Pod obojím je nepochybně jejich dosud nejvydařenějším počinem. A také nejambicióznějším: vedle profesionálního zvuku či pohledného bukletu s fotografiemi Lucie Robison mu přidávají instrumentální výkony nejlepších slovenských muzikantů od houslisty Stana Palúcha přes baskytaristu Martina Gašpara po bubeníka Ajdžiho Saboa, ale i výrazní hosté z řad Szidiiných zpěváckých kolegů: zatímco Richard Müller ve dvou skladbách jen přizvukuje, valašský bard František Segrado a Česku dosud utajený Marián Geišberg dostali od protagonistů desky podstatnější prostor.

Jedenačtyřicetiletá Szidi Tobias je oproti mnoha jiným adeptkám šansonu dokonale vybavena - nekonvečním životním příběhem či odpovídající barvou hlasu počínaje, dlouholetými divadelními zkušenostmi a výjimečnými autory konče. Žánr, v němž u nás léta dominovala Hana Hegerová, je, jak se zdá, před korunovací nové královny.

autor: Milan Šefl
Spustit audio

Více z pořadu