Kreslící aktivita lidoopů 3 - Reakce na předkreslené grafické znaky

2. duben 2007

Pro naše pokusy, při kterých jsme testovali kreslící aktivity a schopnosti lidoopů, jsme použili různé předkreslené linii a lidoopi na ně reagovali následujícími způsoby:

a) Svislá čára: v případě, kdy svislá čára byla ve středu papíru, lidoopi preferovali kreslení na levé, nebo pravé části papíru. Tato reakce byla velice podobná u všech tří druhů lidoopů - šimpanzů, orangutanů i goril. Pravděpodobně cítí tuto čáru jako dělící linii a respektují ji.

V případech, kdy lidoopi kreslili na obou částech papíru, často přeškrtávali tuto linii nebo ji zvýrazňovali několika paralelními čárami. Když byla svislá čára posunuta k pravému nebo levému okraji, v mnoha případech lidoopi kreslili na větší volnou plochu papíru. Velice podobnou reakci popsal D. Morris (1962) u šimpanzů. Ti ignorovali tuto dělící čáru velice zřídka.

a) Vodorovná čára - orangutani kreslili přes tuto čáru v 9 případech z 10, šimpanzi a gorily kreslili také částečně nad nebo pod touto čarou. Registrovali jsme také obrázky orientované kolem této čáry a na těchto obrázcích linie, nakreslené lidoopi byly paralelní s vodorovnou dělící čárou.

c) Diagonální čára - orangutani kreslily přes diagonální čáru v 4 případech z 12, v ostatních případech kreslili na papíře bez překřížení této diagonální linie. Šimpanzi a gorily ukazovali podobnou reakci.

V našich testech s předkreslenou jednou centrální tečkou lidoopi směřovali svou kreslicí aktivitu kolem této tečky. Pokud byla tečka v jiné části papíru, často kreslili na opačné straně nebo naopak zdůrazňovali tuto tečku.

V testech se dvěma tečkami ve svislé nebo vodorovné pozici jsme pozorovali tendenci kreslení v centrální části papíru s vyvážeností mezi dvěma tečkami. Reakce na tečky v různých částech papíru jsou velice podobné u všech tří zkoumaných druhů lidoopů. Tato vlastnost se zdá být velice vážná pro budoucí srovnávací studii. Testy s různou orientací teček na papíru demonstrují velice zřetelně, že lidoopi jsou schopní cítit vyváženost obrázků.

Vějířovitý vzorec jsme pozorovali v kresbách u všech druhů lidoopů, zapojených do projektu. Tento vzorec byl detailně analyzován také u šimpanzů D.Morrisem (1962) a T. Lenainem (1995, 1997).

Závěrem

Předběžná analýza obrázků nakreslených lidoopy ukazuje, že reagují na různé grafické symboly (linie, tečky, figury) v závislosti například na rozmístění těchto symbolů na papíře, jejich orientaci, charakter, tvar, kombinaci s jinými symboly atd. Pozorovali jsme mnoho grafických elementů a jejich kombinací, které lidoopi nakreslili na svých obrázcích (tečky, cik-caky, svislé nebo zakřivené čáry a jejich kombinace, kroužky atd.). Velikost, tvar a orientace papíru v průběhu kreslení také ovlivňují výsledek.

Lidoopi také rozlišují jednotlivé části papíru pro svoje kresby - střed, okraje nebo rohy. Obrázky lidoopů ilustrují jejich cítění kompozice: vyváženost formátu, orientace elementů a jejich vzájemná harmonie, jejich kontrast nebo blízkost barev, velikost a charakter. Všechny tyto vlastnosti budou předmětem pro další detailní analýzu.

Kreslení goril 3

Literatura

Lenain T., 1996. Ape-painting and the problem of the origin of art. Human Evolution, Vol.10, No.3: 205 - 215. Lenain T., 1997. Monkey Painting. Reaktion Books Ltd., London. Morris D., 1962. The Biology of Art. Methuen, London.

Redakčně upravil a zkrátil M. Smrček

autoři: Marina Vančatová , Zdeňka Jeřábková
Spustit audio
Projekt Odhalení