Já mám v notesu jedné slečny adresu aneb Vzpomínka na Járu Kohouta

13. prosinec 2013

„Já mám v notesu jedné slečny adresu, mám ji v notesu pěkně schovanou.“ Tuhle písničku, anebo přesněji odrhovačku, nejspíš neznáte. Byla oblíbeným číslem komika, zpěváka a kabaretiéra Járy Kohouta. Devátého prosince letošního roku uplynulo sto deset let od chvíle, kdy se v Praze narodil.

Otec Járy Kohouta byl úředníkem pražské továrny na výrobu kaolínu. Dá se říci, že tedy pocházel z tzv. „středního stavu“, který byl v oněch dobách docela dobře situován. V dětství se Kohout učil hrát na housle a také tancovat. Už v osmi letech vystoupil v dětské roli při ochotnickém představení. Jako student vinohradské reálky, v pouhých 17 letech, se stal spoluzakladatelem studentského kabaretního sdružení „Sketch“. Na otcovo přání se vyučil zubním technikem a této profesi se nějaký čas dokonce aktivně věnoval. Brzy dal ale přednost dráze kabaretního umělce, na kterou ho přivedl slavný Ferenc Futurista.

Jára Kohout-civilní snímek-1936

Pokud si někdo ze současníků nevybaví Járu Kohouta z některého z předválečných (či z několika málo pozdějších) filmů, pak se takovým divákům (posluchačům) podoba Járy Kohouta jen těžko zhmotní. Kohout totiž krátce po Únoru 1948 emigroval do Německa, později do Spojených států a zde prožil dalších 40 let svého života. Svoji vlastní podobu představil však Kohout sám. Nahrávka, na které se svým typickým humorem představuje, pochází z roku 1964. Byla natočena v Americe u příležitosti jeho 60. narozenin.

V Kohoutově zvukovém autoportrétu, plném nadsázky, zaznělo několik zajímavých detailů: například skutečnost, že Jára Kohout patřil k oněm pionýrským zakladatelům rozhlasového vysílání, kteří hovořili z kbelského stanu … nikoli tedy ze strašnického, jak uvádí… tato skutečnost obecně známa není. Stejně jako fakt, že vystupoval v pokusném televizním vysílání na slavné rozhlasové výstavě Mevro v květnu 1948. Kohout zůstal v povědomí pamětníků spíše jako komik drsnějšího ladění, nenáročný bavič, jak bychom asi řekli dnešní terminologií, herec kabaretního typu.

Jára Kohout-v operetní úloze- 40.léta

Celou svou hereckou dráhu – až do okamžiku, kdy se rozhodl k emigraci – strávil Jára Kohout v několika kabaretních divadlech, v nichž vystupoval po boku známých a slavných komiků – Vlasty Buriana, Ference Futuristy, Emana fialy, Karla Hašlera, v Červené sedmě také s Jindřichem Plachtou a s řadou dalších. V letech 1935-38 se stal majitelem a ředitelem Švandova divadla na Smíchově, v letech 1938 až 1946 šéfoval a hrál v Divadle u Nováků ve Vodičkově ulici v Praze. Za provokace proti Němcům byl za okupace zatčen a vyslýchán v pankrácké věznici. Z vězení ho nakonec dostal jeden esesman, který měl rád jeho filmy. Kohout byl během války donucen účinkovat v pronacistických rozhlasových skečích. Po válce bylo jeho divadlo zestátněno a Kohout se stal vedoucím Tylova divadla v Nuslích a jezdil po republice se svými pásmy a fraškami. Ve svém uměleckého životě zaznamenal i několik pokusů o vážné role. Velkou slávu s nimi však nezískal. Zůstaly mu na ně jen vzpomínky, které rád dával k lepšímu – stejně jako příběh, který je založen na shodném příjmení se slavným Eduardem Kohoutem.

Písničku s názvem Já mám v uzlíčku zaječí pacičku, o které byla v předchozí ukázce řeč, Kohout nejspíš na zvukový nosič nikdy nenatočil. A tak si poslechněme kousek jiné jeho písně. Stala se do jisté míry jeho znělkou, emblémem, hudebním vyjádřením smyslu jeho jména, k němuž se vždy vehementně hlásil.

Jára Kohout-před mikrofonem-1943

Zásluhou nenáročného, často bulvárně podbízivého repertoáru se Kohoutovi podařilo v roli majitele a šéfa divadelní scény přečkat celou válku. V populárním Tyláčku, v němž po jeho znárodnění hrál po válce (toto divadlo bylo v Křesomyslově ulici, později působilo pod názvem Hudební divadlo v Nuslích) uváděll vlastní hru s názvem „Na tom naše dvoře“; zaznamenal s ní značný úspěch u lidového publika, ale postupně – zejména po únoru roku 1948 – se dostával stále častěji do konfliktů s představiteli komunistické moci. V textech mu řádila cenzura, byl popotahován berním úřadem, dostával anonymní výhrůžky, v kanceláři objevil tajný odposlech… V polovině roku 1948 se Jára Kohout rozhodl s celou rodinou emigrovat.

Tento anekdotický příběh se skutečně odehrál tak, jak Kohout ve zkratce vypravuje. Ve své oblíbené masce kohouta… v celé své kariéře rád význam svého jméno zdůrazňoval a jevištně využíval … odešel prý o přestávce nedohraného představení, uspořádaného pro pohraničníky v Aši – a s celou rodinou utekl přes zelenou hranici. Byl přitom převaděči okraden a v Německu, kde trávil první roky emigrace, začínal skutečně od nuly. Následovalo působení ve vysílání Svobodné Evropy v Mnichově, také nedlouhá epizoda pobytu v Paříži a poté cesta za oceán.

Jára Kohout se domů po dlouhých více než 40 letech vrátil. Bylo to na začátku 90. let, kdy se mu už pomalu nachylovala devadesátka. V Československu dokonce ještě krátce vystupoval, naposledy o Vánocích roku 1990, kdy v pražském kině Světozor hrál v muzikálu „Strejček z Ameriky“ spolu s Jiřím Suchým a Jitkou Molavcovou. Jiří Suchý na posledním zvukovém snímku této stránky zavzpomíná na svá setkání s Járou Kohoutem, stejně jako na nelehké okolnosti, které Kohoutův život provázely. Suchého vzpomínka byla natočena na podzim roku 1994, krátce poté, kdy Kouhout ve svých devadesáti letech zemřel.

Jára Kohout
Spustit audio