Eliška Junková – okouzlení rychlostí

19. leden 2011

Hlasy a zvuky motoru, které jsou zaznamenány v první zvukové ukázce, pocházejí z archivní nahrávky z roku 1935. V červnu toho roku se uskutečnil třetí ročník mezinárodního závodu cestovních automobilů Tisíc mil československých.

0:00
/
0:00

Závod 1000 mil československých nás přivádí k osobnosti, kterou chci dnes pomocí archivních rozhlasových ukázek představit – k legendě českého motoristického sportu, naší první a dodnes nejúspěšnější závodnici – Elišce Junkové.

Eliška Junková ve své bugatce
0:00
/
0:00

Eliška Junková se narodila na samém začátku dvacátého století (16.11.1900). Tehdy se ovšem nejmenovala ještě Junková, ani Eliška – byla to Alžběta Pospíšilová. Její osudové setkání se odehrálo krátce po konci první světové války. Bylo to setkání s budoucím manželem Čeňkem Junkem.

0:00
/
0:00

V červnu roku 1922 se Alžběta Pospíšilová za Čeňka Junka vdala. Ale ještě předtím, než ke sňatku došlo, začala Eliška – křestní jméno si změnila rovněž při sňatku, protože ji všichni známí důvěrně oslovovali Eli, nebo Eliza… podléhat Junkově velké vášni, jímž byl automobilismus.

0:00
/
0:00

Na scéně se pak brzy objevil závodní vůz firmy Bugatti, který si oba manželé brzy zamilovali. Vzpomínky, které jsou ve zvukových ukázkách zachyceny, natočila Eliška Junková v pořadu Představte se sám v roce 1970. Tedy dávno poté, kdy její závodní kariéra, jež zazářila v etapě pouhých pěti let mezi roky 1924 a 28, skončila.V době, kdy sláva mladé závodnice kulminovala, tedy v roce 1927, odvysílal pražský Radiožurnál přednášku s názvem „Dojmy automobilového závodníka“. Eliška Junková v ní líčila s půvabem a vtipem svoje automobilistické zážitky. V té době však rozhlasová technika ještě neumožňovala zvukový záznam. Zachoval se však text této přednášky.

0:00
/
0:00

Bylo zřejmé, že Eliška Junková v roli spolujezdce dlouho nezůstane. Po jisté době nastal okamžik, kdy za volant závodní Bugatky zasedla sama.
Slavný automobilový závod do vrchu na trati Zbraslav-Jíloviště se jel poprvé u příležitosti pražského autosalónu v roce 1908. Během dvacátých let se stal jedním z nejslavnějších závodů Evropy a pravidelně se ho zúčastňovala slavná závodnická esa jako Otto Salzer, Albert Divo, Rudolf Caraccciola, Hans Stuck… Už v prvních ročnících se dosahované jízdní průměry na trati plné zatáček pohybovaly okolo sta kilometrů za hodinu.

Junková-Targa Florio

Slavný silniční závod Targa Florio, který se jel v prudkých zatáčkách sicilských hor, absolvovala Eliška Junková poprvé v roce 1927. Tehdy ještě neúspěšně – do cíle nedojela.
Pak ovšem přišel rok 1928 a Eliška Junková startuje ke svému nejslavnějšímu závodu na okruhu Targa Florio. Jakkoli skončila – kvůli dvěma defektům – až pátá, byl její výkon udivující. Na tomto proslulém okruhu poznala okamžiky vrcholné slávy, ovace publika a ocenění kolegů… Zanedlouho však stejný svět, který osmadvacetiletou Elišku Junkovou opájel svou rychlostí a přinášel okamžiky omamné slávy, dal jí naplno pocítit bolestnou stránku tohoto riskantního sportu. V témže roce 1928 zahynul při závodech na Nürburgringu její manžel Čeněk.

Eliška Junková v roce 1990
0:00
/
0:00

Po smrti manžela se Eliška zařekla, že už nikdy na závodní automobilovou dráhu nevstoupí. Toto předsevzetí splnila, třebaže se v průběhu svého dlouhého a velmi aktivního života k motorismu z různých stran a úhlů hlásila. Mimo jiné také tím, že byla po několik sezón spolupořadatelkou závodu cestovních vozů 1000 mil československých. Zemřela ve svých devadesáti čtyřech letech v roce 1994.

Spustit audio