Čtenářský deník Auditoria: knihy o architektuře a fenoménu obchodních domů
Obchodní dům Kotva se stal v roce svého otevření, tedy v únoru 1975, nejen výrazným architektonickým skvostem, ale v neposlední řadě i symbolem údajné komunistické prosperity a skvělých hospodářských výsledků. Prolistujte si knihy, které přibližují fenomén obchodních domů v druhé půlce dvacátého století.
O Kotvě vyšla samostatná monografie Obchodní dům Prior/Kotva, která je podrobným průvodcem stavbou i obchodem. Jednotlivé příspěvky nahlížejí toto nákupní středisko jak z hlediska historického, tak z hlediska urbanistického. Studie přinášejí podrobnosti z architektonické soutěže, archeologického průzkumu místa stavby i její samotné realizace.
Stejně tak neopominutelným je katalog k retrospektivní výstavě v Galerii Jaroslava Frágnera o práci manželského páru architektů Machoninových, která se jmenuje 60´–70´. V tomto dvacetiletí minulého století totiž vznikly jejich zásadní architektonické práce, mezi něž Kotva bezesporu patří.
Zmiňme také katalog k výstavě Kotvy Máje. Prezentuje patnáct nejvýznamnějších českých obchodních domů 60. a 70. let 20. století. Ve sledovaném období se nejde vyhnout politickému a společenskému kontextu, tudíž ve všech zmiňovaných knihách najdeme kromě fundovaných kapitol o architektuře i nutné zmínky o centrálně řízeném hospodářství socialistického státu. Připomeňme však obchodní domy ještě z jiného úhlu. Dvě skvělé publikace se věnují reklamě, propagaci výrobků a psychologii zákazníka. Jednou z nich je katalog k výstavě Roky ve výloze. Podnázev Sonda do aranžování výkladních skříní v Československu v letech 1955–1989 mluví za všechna další slova a popisy. Druhá se jmenuje Spotřební imaginace. Tato exkluzivní publikace představuje diskurz a historii československé reklamy, audiovizuální reklamu, obalový design, propagační fotografie, aranžérství a mnoho dalších pohledů na socialistickou propagaci zboží.
S designem a architekturou našich měst bychom měli seznamovat také děti. Ke společnému přemýšlení o umění, které nás obklopuje, se skvěle hodí kniha výtvarníka Ondřeje Horáka, jehož třídílný soubor je opravdu velkolepým dílem. Druhý díl Průvodce neklidným územím nás seznamuje právě s architekturou. Zabývá se jen 20. a 21. stoletím. O to víc se ale může vnořit a důsledně představit jednotlivá období, slohy a stavby. A knize na atraktivitě pro současného mladšího čtenáře přidávají i působivé komiksy. Ani v této knize kapitola o brutalismu a obchodním domu Kotva nechybí.
Horák, Ondřej - Šeda, Vojtěch: Průvodce neklidným územím II. (Labyrint, Praha 2018)
Kotvy Máje (VŠUP, Praha 2011)
Kramerová, Daniela: Roky ve výloze (Galerie výtvarných umění, Cheb 2021)
Machoninová-Větrovská, Věra: 60´–70´ (Galerie J. Fragnera, Praha 2010)
Obchodní dům Prior/Kotva (NPÚ, ČVUT, Praha 2018)
Táborský a kol: Spotřební imaginace (Národní muzeum, Akropolis, Praha 2022)
Související
-
Obchodní dům Kotva byl jednou z výkladních skříní normalizace
Jedním ze symbolů „normalizace“ poměrů v Československu po roce 1968 byla výměna na postu prezidenta. Nemocného Ludvíka Svobodu vystřídal v květnu 1975 Gustáv Husák.
-
Rapper Vladimir 518: Poválečná architektura není pouhý brutalismus
„Projekt Architektura ČSSR 58–89 není primárně o prefabrikovaném typu architektury, ale o stavbách kreativních, solitérních až ikonických,“ vysvětluje Vladimír 518.
-
Obchodní domy typu Kotva jsou mrtvé, musí hledat novou funkci, říká architektka
Jsou obchodní domy z éry socialismu ještě dnes schopné plnit svoji původní funkci? Nebo by bylo lepší hledat pro ně nové využití?