SERIÁL: Mámivé Rádio Mama

31. květen 2017

Vybuchuje to smíchy, sedí to v šestém patře rozhlasové budovy a srší to nápady, které se nestíhají zapisovat. Co je to? Takhle nějak vypadaly v první půlce 90. let porady Rádia Mama. Když členy tehdejší tvůrčí skupiny potkáte dnes, asi vám naskočí hlavně jejich filmové a televizní role. Jenže právě v rozhlase se formovali. Přesvědčte se o tom v našem seriálu.

Začalo to kolem svérázného učitele Jaroslava Duška. Měl talentované studenty, tak proč je učit improvizovat jen na jevišti? Rádio slibovalo experiment. „Pro nás to byla mekka,“ vzpomíná slavná moderátorka Ester Kočičková. Ano, správně, svůj pseudonym si odnesla právě ze studentských pokusů v ČRo. Parta studentů sice neměla s mikrofonem zkušenost, vynikala ale nadšením a kreativitou. Jejich scénky dodnes přetékají jadrným až černým humorem, který si nespoutaně hraje. Mystifikuje, paroduje a svojí satirou dráždí společnost i vlastní mediální dům.

Čtěte také

„Haló, kdo je? − Přepadení!“

„Nikdy jsem si nemyslel, že budu rádio dělat. Tehdy jsem se ale těžko probíjel k divadlu nebo filmu… Takže když mi dal Jarda nabídku, šel jsem,“ líčí herec a zpěvák Jiří Macháček. Mladý doktor práv se rozhodl vyzkoušet, co mu ČRo může dát. „Tak tady to máte. Leželo mi to tu v garáži dvacet let, nevim, co tam všechno je, ale teď ať se pásky vrátí k vám do archivu,“ vytahuje přepravku, která je plná pořadu Přepadení.

Hledač nových forem rozhlasové zábavy Jiří Macháček

Leží v ní i dva legendární díly Na židovské svatbě a Agentura Šok, kterými se zařadil do řady ocenění mamácké tvorby na Prix Bohemia Radio, odkud si v roce 1995 odnesl čestní uznání za hledání nových forem rozhlasové zábavy.

„Bláznivý“ humor pro bláznivý svět

Rádio Mama by nevzniklo nebýt charismatu svého dramaturga Dušana Všelichy. Vycítil ve vzrušené atmosféře po státním převratu, že může dělat rádio, které vtáhne posluchače, rozpoutá s nimi zábavu a rozezní éter jinak. Chopil se nápadu ze západních rádií, kde uspěly mystifikace po telefonu. „Jenže my jsme si nechtěli jen dělat srandu z lidí,“ vysvětluje, proč moment překvapení rozvinuli v příběhu. Výsledkem byl svébytný dramatický útvar. Přepadení působilo umělecky a zároveň aktuálně. Nešlo jen o legrácky, kdy Viněta (Macháček) třeba volá na chirurgii, aby mu kvůli židovské svatbě udělali obřízku. Pořady měly často dokumentární i investigativní charakter, ať už prozkoumávaly například drsnou mediální branži (Šok), stav čerstvých firem, nebo zrcadlily společenské vztahy.

Hlasitý potlesk, nebo dupání a pískot

Mama se neštítila používat peprný i vulgární slovník, když bylo třeba. „Dyť my jsme si i vzali seznam slov, která se nemají v rozhlase říkat a přečetli jsme je v živém vysílání, aby národ věděl, co nemá slyšet,“ směje se Macháček. Tvůrčí skupina dráždila posluchače ledasčím. Parodovala tradiční formáty, mísila nadsázku s upřímností a bavila se i na hraně vkusu. Prozkoumejte s námi, jak tvořila a k čemu to nakonec vedlo.

autor: Michal Ježek
Spustit audio