Seriál Life – neuvěřitelné příběhy přírody

25. duben 2011

Největší audioportál na českém internetu

Rybka klaun, Amphiprion ocellaris, se schovává mezi chapadly mořské sasanky. | Foto: Jenny Huang, CC BY 2.0

O natáčení jedinečného přírodopisného seriálu stanice BBC "Life" hovoří jeho šéfproducentka Martha Holmes (Natura, Tereza Burianová).

Snad žádný filmový festival už se dnes neobejde bez nějaké zahraniční hvězdy. Tou se na festivalu AFO 2011 v Olomouci stala britská producentka Martha Holmes, původní profesí podmořská bioložka. Do Olomouce přijela představit seriál BBC Life, který v deseti dílech zachytil důmyslné i bizarní strategie umožňující rostlinám a živočichům přežít na nejneuvěřitelnějších místech na Zemi.

Seriál vznikal plných pět let a řadí se mezi nejnáročnější dokumentaristické počiny vůbec.
Vyhledávání je dlouhodobý proces. Máme tým badatelů, kteří poté, co dostanou tip od producenta, oslovují příslušné vědce, jezdí po vědeckých konferencích a procházejí všechny dostupné materiály v knihovnách i na internetu - zkrátka kopou, kopou a kopou, aby našli jednotlivé příběhy. Odevzdají je producentovi, který z nich vybere ty, které sám uzná za nejlepší. Sepíše scénář, jako by vyprávěl příběh. Poté ho předá šéfproducentovi, tedy mně, a ukáže, jak by ten příběh mohl vypadat. Kdo bude hlavním hrdinou, s čím se bude potýkat a jaká by mohla být jeho vítězná strategie. A poté je na mně, abych rozhodla, zda je příběh dost dobrý a zda ho dokážeme natočit, přemýšlím nad překážkami. Jde o situaci, která nastává velice zřídka, jde o předvídatelný příběh? Potom zvažuji, jak finančně náročné by natáčení tohoto příběhu bylo a nakonec rozhodnu, jestli stojí za to investovat do tohoto příběhu peníze. Jak pravděpodobné je, že z toho něco bude? Je to tak dobrý příběh, že se vyplatí zariskovat?

Je známo, že jste v roce 1988 natočila první živý podmořský přenos. Použili jste nějaké průkopnické filmařské techniky i při natáčení seriálu Life?
Ano, vyvinuli jsme několik věcí. Jednak v nich byl tzv. Cineflex, což je stabilizovaná kamera, běžně používaná pro snímání z helikoptéry. My jsme ji umístili na auto, abychom mohli sledovat savce. Nikdo předtím se o to nepokusil. Ale my chceme být vždycky uprostřed stáda, ať už slonů nebo sobů, a pohybovat se se zvířaty. Další z věcí, kterou jsme podnikli, bylo časové snímání pod vodou. To není nic nového. Ale my jsme se pokusili zabírat mořské dno v pohybu, takže jsme museli vzít pod vodu nejen kameru, ale i celý počítačový systém. Museli jsme přijít se speciální buňkou, kterou jsme ponořili pod vodu. A další věcí je, že jsme vzali do vody i velmi rychlou kameru. Tu jsme vyzkoušeli jako první. Chtěli jsme tuto technologii využít pro celý projekt, ale bohužel se ji podařilo dotáhnout do konce až v samotném závěru natáčení seriálu Life. To byla veliká škoda. Nicméně jsme s její pomocí natočili plachetníka. Vědci i lidé mohli poprvé spatřit, jak plachetník loví svou kořist, totiž drobné ryby plovoucí v hejnech. Plachetník má totiž jakoby dlouhý zobák, velmi ostrý. Lidé si až doposud mysleli, že jím kořist probodne. Ve skutečnosti ale rybu obklíčí, zbaví ji rovnováhy, nechá ji upadnout a poté ji okamžitě zvedne.

Logo

Podařilo se vám během natáčení objevit nějakou novou strategii, kterou rostliny nebo živočichové využívají?
Neustále rozvíjíme vědecký výzkum, protože jsme v terénu s vědci a používáme nové technologie, abychom mohli zachytit doposud nepoznané způsoby chování. Díky tomu mohli vědci poprvé vidět plachetníka, jak ukořisťuje svou potravu. Je spousta takových příkladů. Je tomu tak jednak díky tomu, že používáme vysokorychlostní kamery, jednak proto, že máme dost času i peněz na to, abychom mohli natáčet v terénu a zachytit chování rostlin a živočichů, které vědci dosud nespatřili. Je ovšem skvělé, že z toho těží i vědecká komunita. Daří se nám rozpohybovat příběhy, na kterých někteří z vědců pracují třeba třicet let. My jsme se takových příběhů chytli, zachytili jsme je a rozluštili jsme je během několika let. Dostali se tak na světlo až k obyčejným lidem. Je to dobré pro s námi spolupracujícího badatele, i pro nás, že mu to takto můžeme oplatit.

Který z těchto příběhů vás samotnou zaujal nejvíce?
To mi přijde velmi obtížné posoudit. Někdy je ohromné samotné vyprávění příběhu, někdy je to určité zvíře, které vás nadchne. Někdy je to prostředí, které vám vezme dech a jindy je to technologie, která vám umožní vidět to, co dosud nikdo nespatřil. Nemám tedy jeden konkrétní příběh, který bych mohla jmenovat.Všechny nejlepší jsou obsaženy v seriálu Life. Byli jsme velmi důkladní a vybíraví, a všechny je najdete v seriálu, protože jsou to sakra dobré příběhy.

Ocitli jste se někdy v situaci, kdy jste si museli přiznat, že jste byli příliš naivní nebo ambiciózní, kdy jste zkrátka museli vzdát úsilí dosáhnout těch nejlepších záběrů?
Ano, byly takové okamžiky, kdy jsme vydali spoustu peněz na natáčení v očekávání, že to vyjde a na závěr jsme si museli říct:„Pojďme domů, tohle je bez šance“. Vlastně se to velmi často stává ke konci natáčení. To už víme, kolik peněz nám zůstalo k dispozici a můžeme si říct, že zůstaneme natáčet ještě týden. To se nám stalo v Patagonii, kde jsme natáčeli delfíny lovící v zátoce. Delfíni se tu svolávají a vyskakují, aby se podívali, kde se co děje. Je to fantastický příklad koordinovaného chování delfínů z různých vod, kteří se tu setkávají. Bohužel to nenastalo, nepodařilo se nám je takto zachytit.

BBC Life

Museli jste některou scénu aranžovat?
Ne, v seriálu bylo klíčové, že všechny scény byly přirozené. Nikdy zvířata nekrmíme jinými zvířaty, to je proti našemu etickému kodexu. Máme velmi přísné etické zásady, co můžeme a co nikoliv. Všechno se odehrávalo přirozeně v terénu.

Jak byste celý seriál zhodnotila? Vidíte nějaké podobnosti mezi zvířaty, rostlinami a lidmi?
Myslím, že zásadní zkušenost z tohoto seriálu a i z filmu, který jsem ze seriálu nedávno sestříhala, je skutečnost, že všichni čelíme stejným překážkám, ať už je to vychovávání dětí, shánění potravy nebo dostávání se z místa na místo. Ať už je to cokoliv. Zvířata procházejí stejnými problémy jako my, není v tom žádný rozdíl. Všichni v podstatě sdílíme stejná témata.

Abychom shrnuli celý seriál Life – kolik lidí se na natáčení podílelo, na kolika kontinentech jste natáčeli, jak dlouho?
Life byl nesmírně ambiciózním seriálem – měli jsme 30 lidí v kancelářích, kteří pracovali na plný úvazek. V produkční fázi, ve které se natáčí, jsme zaměstnávali 70 kameramanů po dobu dvou let. Uskutečnili jsme za ty dva roky 200 natáčení, mnoho z nich se časově překrývalo. Navštívili jsme 50 zemí po celém světě a celkově jsme natáčeli 3000 dnů v terénu v rozsahu dvou let.

Doplňme ještě, že mezi nejcennější záběry v seriálu Life patří kosatky lovící tuleně leopardí, varani komodští usmrcující buvola, námluvy keporkaků, lov plachetníků, páření lemčíků chocholatých, hejna monarchů stěhovavých po probuzení ze zimního spánku, život v moři pod ledem Antarktidy nebo používání nástrojů u šimpanzů. Na televizní obrazovky se seriál dostal v roce 2009 a pro britskou BBC mu hlas propůjčil legendární David Attenborough. V letošním roce by se ty nejlepší scény seriálu měly objevit i v kinech sestříhané jako film.

autor: Tereza Burianová

Více z pořadu