Pavel Štecha: U nás 1968 - 1990

12. leden 2002

Počátkem prosince loňského roku vyšla fotografická kniha předního českého dokumentárního fotografa Pavla Štechy nazvaná U NÁS 1968 - 1990 s doprovodnými texty publicisty Ivana Hoffmana a závěrečnou statí historika fotografie Antonína Dufka.

Ve svazku o sto třiceti šesti stranách je kvalitně reprodukováno sto šest černobílých snímků. Coby pointa byl nakonec přidán ještě jeden, sto sedmý - pro změnu barevný. Obrázek ukazuje, jak fotografovi Pavlu Štechovi v roce 1992 pózoval prezident Václav Havel před svým oblíbeným obrazem Mistra Theodorika. Václav Havel se na ní tváří, jakoby naslouchal, co šeptá svatému Matoušovi posel nebes...

Mimo jiné i přítomnost takové vizuální tečky upomíná na šest let staré ohlédnutí Štechova staršího kolegy Jana Lukase. Také on v Pražském deníku 1938 - 1965 překročil názvem publikace předznamenaný časový limit. Lukas knižní retrospektivu otevřel nacistickou expanzí na východ (totiž předzvěstí okupace českých zemí spatřované v připojení Rakouska k Německu) a uzavřel ji odchodem do exilu. Štecha téměř plynule pokračuje srpnem 1968, rokem, kdy začal tuzemský pobyt sovětských vojsk.

Nepominutelné jsou i žánrové souvislosti mezi Lukasovým a Štechovým svazkem fotografií. Z faktografických, vizuálně vedených záznamů historie a z doplňkových žánrových záběrů je v obou případech sestaven tvar blízký eseji. Jestliže Lukas doprovodil snímky osobními glosami, Štecha se spolehl na Ivana Hoffmana, kterého rád poslouchá v roli komentátora Radiožurnálu. Čtivá studie o Štechově tvorbě z pera historika umění Antonína Dufka fotografovo předsevzetí přispět monografií k národním dějinám nijak neoslabuje. Kniha dovětkem získává přesah: fotografovu práci lze díky němu vnímat v širších souvislostech.

Logo

Podtrhněme alespoň Štechův inovativní přínos metodice dokumentární fotografie. Je jím rozložení zvoleného tématu do série záběrů, která není vázána jednotou času či místa, jak tomu bývá u aktualit. Vícestranné předvedení námětu je pokusem dosáhnout dál než k pouhé ilustraci.

Štecha seřadil do knihy výraznější oddíly fotografie, jako Majitelé chat , Praha - srpen 1968 (i s následujícími událostmi téhož roku: 50. výročí vzniku republiky a studentskou stávkou, aby dále pokračoval, již s letopočtem 1969, pohřbem Jana Palacha, hladovkou u Národního muzea a prvním výročím okupace). Odvrácené jevy stejné éry ukazuje Domov důchodců u sv. Tomáše , zatímco Doprava ve městě a další městské motivy ze 70. let slouží za metaforu takzvané normalizace. Výraznější blok představuje rovněž trojice záběrů ze záchytky U Apolináře z poloviny 80. let. Vyústěním se staly bohatě pojaté listopadové události roku 1989, nastolení nové vlády a zvolení Václava Havla prezidentem.

Logo
autor: Josef Moucha