Otakar Jeremiáš: Něco o orchestru (rozhlasovém)

3. květen 2013

Ten nerudně se tvářící pán na fotografii je hudební skladatel a dirigent Otakar Jeremiáš (1892-1962). Do dějin Československého rozhlasu se zapsal velmi výrazně – v letech 1929-1940 byl nejen dirigentem symfonického orchestru ČsRo, ale stal se především zakladatelem moderní podoby tohoto tělesa.

O životních osudech skladatele a dirigenta Jeremiáše, zejména o etapě jeho dětství a mládí, vypráví na rozhlasovém snímku natočeném koncem 50. let skladatel sám. Jeho vyprávění naleznete na první ze dvou zvukových ukázek na této stránce.

Navažme nyní krátce na vyprávění Otakara Jeremiáše a vysvětleme si, jak se – dosavadní ředitel Městské hudební školy v Českých Budějovicích - dostal do Československého rozhlasu. V roce 1928 odešel totiž z rozhlasu do Národního divadla tehdejší kapelník pražského rozhlasového orchestru Jožka Charvát. Radiojournal vypsal konkurz. Skutečnost, že v něm zvítězil právě Otakar Jeremiáš, nebyla nijak náhodná. Mladý skladatel se už v průběhu 20. let v rozhlase uvedl dvěma hudebními díly – byla to především opera Bratři Karamazovi (1928), dále pak skladba Zborov určená pro pěvecký sbor.

šéf rozhlasového orchestru Otakar Jeremiáš - 1936

1. ledna 1929 byl Jeremiáš jmenován šéfem orchestru pražského studia. Zůstal jím až do roku 1945, kdy přešel do opery Národního divadla, kterou vedl do roku 1950.
V prvním období své rozhlasové činnosti Jeremiáš vyvinul úsilí směřující k rozšíření orchestru. Na jaře 1928 měl totiž rozhlasový orchestr pouhých čtyřiadvacet členů. Pro větší koncerty musel být počet jeho členů doplňován hráči z jiných těles, nejčastěji z České filharmonie. Mnohdy bylo těchto "náhradníků" víc, než kmenových rozhlasových hudebníků. Současně s tím začal Jeremiáš systematicky budovat pevný repertoár tělesa – jeho základem byla díla českých klasiků, ale vedle toho dbal i o soudobou tvorbu (díla O. Ostrčila, O. Zicha, Iši Krejčího, K. Háby, J. Suka a dalších).
Ke spolupráci si vybral dva mladé a velmi nadané kolegy z hudebního oddělení rozhlasu – Mirko Očadlíka (tehdy mu bylo 25 let) a Oldřicha Landmana (32 let).

Josef Suk (vlevo) a Ot. Jeremiáš - první polovina 30.let

Svoje přesvědčení o tom, jak by měl působit rozhlas, vyjádřil Otakar Jeremiáš v těchto slovech: „Rozhlas má důležité poslání kulturní. Musí soustavně uvádět díla všech, v prvé řadě českých a pak i cizích světových skladatelů. Další jeho povinností jest seznamovati naše i velmi interesované obecenstvo zahraniční s naší hudební tvorbou nejmladší, tedy i s hudbou moderní.“
O zdárný vývoj rozhlasového orchestru se vedle Jeremiáše zasloužil také vedoucího hudebního odboru K. B. Jirák. Oba dokázali mimo jiné vyřešit – z dnešního pohledu úsměvnou - záležitost, a sice způsob a techniku hry orchestru na mikrofon.

Ot.Jeremiáš u klavíru

Závěrem vzpomínky na dlouholetého šéfa pražského rozhlasového orchestru Otakara Jeremiáše si ocitujme pasáž z knihy „Od mikrofonu k posluchačům“ (Praha 2003), z kapitoly Stabilizace vysílání v letech 1926-1929, jejímž autorem je Josef Maršík. Z citované pasáže poznáme tehdejší specializaci rozhlasových hudebních těles.
"V roce 1929 došlo z podnětu Otakara Jeremiáše k vyhraněnější specializaci hudebních těles, která působila v jednotlivých pobočkách Radiojournalu. Rozhlas v té době již zaměstnával celkem 126 hudebníků. Největší orchestr mělo pražské studio s třiceti šesti stálými hudebníky a dirigentem významného uměleckého jména. Programově se pražský rozhlasový orchestr zaměřoval zejména na hudbu symfonickou. V brněnském studiu byla symfonická hudba přenechána způsobilejším orchestrům brněnského Národního divadla a Orchestrálního sdružení a rozhlasový šestadvacetičlenný orchestr se soustředil v již vyprofilovaných hodinových koncertech zejména na komornější hudební formy moravských skladatelů a populárnější hudbu. Bratislavský orchestr s osmnácti členy se specializoval na operetu a orchestr studia v Moravské Ostravě, rovněž s osmnácti hudebníky, se věnoval moderní taneční hudbě a především jazzu. Šestnáctičlenný studiový orchestr v Košicích zatím nebyl do této dělby práce zapojen. Ke specializaci napomohlo již běžně využívané simultánní vysílání, které umožňovalo programovou výměnu mezi jednotlivými studii."

Pražský rozhlasový orchestr v roce 1940
Spustit audio