Metafyzická síla i superčert. Hergot! o filmových podobách ďábla s Tondou Tesařem

Jsou horory strašidelnější, dokud v nich ďábla jen tušíme? V jakém filmu se Satan pustí do křížku se Santou? Jaké různé podoby může Lucifer ve filmu mít? A jak se Jiřina Bohdalová vypořádala s nenažraným čertem? Poslechněte si Hergot! o ďábelské tématice
Bůh dostává v Hergot!u obyčejně o dost více prostoru než temná strana. Tuto zjevnou nevyváženost se podcast pokusí řešit s Antonínem Tesařem, specialistou na filmové čertoviny nejrůznějšího druhu a autorem čerstvé knihy o horroru V domě je příšera, kde mají díla s pekelnou tematikou také svoji žhavou kapitolu.
Už od dob prvních krátkých neozvučených snímků Georgese Mélièse, průkopníka filmových triků, přitahovala autory postava ďábla jakožto pokušitele, strůjce kouzel a iluzí. „Většina filmů němé éry ale postavu Satana využívala v nějakém etickém dramatu, ze kterého si máte vzít nějaké ponaučení,“ vysvětluje Antonín. Ďábel byl nahlížen z pozic křesťanské morálky jako někdo, jehož léček by se měl člověk vyvarovat.
Čtěte také
Žánr horor postupně přinesl téma metafyzické zlé síly bez konkrétního vizuálního ztvárnění, což stálo v kontrastu s komediálními pojetími, kde bývá vládce pekel prezentován jako přehnaně svalnatý červený „superčert“ s obrovskými rohy. Výrazné jsou i snímky zpracovávající témata faustovská – čili problematiku uzavírání smluv s mefistofelskými postavami. V devadesátých letech pak začíná éra, kdy si tvůrci se základními schématy začínají pohrávat.
„To už jsme v poloze hříček, které jdou za tradiční rámec kategorií dobra a zla. Tak se může stát s postavou archanděla, který má pocit, že si lidstvo nezaslouží Boží dobrotu, a začne se chovat hůř než Satan,“ doplňuje Tonda.
Stojí za to vidět tureckou verzi Vymítače? Jaká role na ďábla ve filmu zbyde, když přijde o pozici hlavního záporáka? Může být démonická posedlost posouzena jako polehčující okolnost při vyšetřování zločinu? Poslechněte si celý Hergot! na pekelné téma s hostem Tondou Tesařem.
Mohlo by vás zajímat
Nejposlouchanější
Více z pořadu
Mohlo by vás zajímat
E-shop Českého rozhlasu
Hurvínek? A s poslední rozhlasovou nahrávkou Josefa Skupy? Teda taťuldo, to zírám...
Jan Kovařík, moderátor Českého rozhlasu Dvojka


Hurvínkovy příhody 5
„Raději malé uměníčko dobře, nežli velké špatně.“ Josef Skupa, zakladatel Divadla Spejbla a Hurvínka