Čtenářský deník Auditoria: knihy o technu a alternativní hudbě
Velké hudební festivaly jsou v polovině léta v plném proudu. Před třiceti lety se konal také první technofestival, později známý pod názvem CzechTek. Ohlédněte se s námi do posledních desetiletí dvacátého století a připomeňte si rozmach alternativních proudů v hudbě. Jako průvodci vám poslouží třeba následující knihy.
Pokud si chcete udělat obrázek o rockové hudbě a subkulturách mládeže v Československu mezi lety 1956 a 1989, měli byste nejspíš začít knihou historika Miroslava Vaňka Byl to jenom rock’n’roll? Autor popisuje, jak se u nás alternativní hudební žánry šířily před výrazným rozvolněním a pestrostí devadesátých let. V závěrečné kapitole s názvem Rock a politika si klade otázku po politické moci hudby v komunistické i demokratické společnosti.
Festival CzechTek se poprvé konal v roce 1994 za účasti pár stovek návštěvníků a převážně britských soundsystémů. Další rok zde už vystoupily první české soundsystémy, například dodnes fungující Cirkus Alien. Zakládajícím členem tohoto uskupení je i muž, vystupující pod přezdívkou SGX, se kterým najdeme rozhovor v knize Kmeny. V této publikaci se dozvíte leccos i o dalších minoritních formacích české kulturní scény.
Politika a hudební subkultury mládeže v postsocialistickém Česku – tak zní podtitul knihy Mikrofon je naše bomba. Kolektiv autorů zkoumal, jak se politika promítá do punku, hiphopu, techna nebo subkultury skinheads. Jedna z kapitol se věnuje právě CzechTeku. Ondřej Slačálek zde analyzuje interakci společnosti a vyznavačů freetekno životního stylu. Zdůrazňuje fenomén takzvané morální paniky a připomíná policejní zásah proti technařům v roce 2005. Publikace Revolta stylem se hudebními subkulturami zase zabývá na základě terénních výzkumů mezi příslušníky jednotlivých komunit.
Kulturní historik Ondřej Daniel se v monografii Ušima střední třídy věnuje především Tišnovsku, což čtenáři nabízí vhled do kulturního života periferie mimo velká městská centra. Badatel se pokouší zodpovědět otázku, jak po roce 1989 docházelo mezi mládeží k formování třídy jako společenské kategorie v souvislosti s hudební produkcí a šířením informací o hudbě.
Závěrem zmiňme knihu z pera amerického neurovědce a kognitivního psychologa Daniela J. Levitina, která zkoumá vztah člověka a hudby. Jmenuje se Mozek a hudba a na třech stovkách stran se podle nakladatelské anotace „snaží zodpovědět otázku, proč se nám hudba tak líbí a jaký význam má pro nás její hraní, skládání či poslech“.
Daniel, Ondřej: Ušima střední třídy (Togga, Praha 2023)
Charvát, Jan; Kuřík, Bob; a kol.: Mikrofon je naše bomba (Togga, Praha 2018)
Kmeny (BiggBoss; Yinachi, Praha 2014)
Kolářová, Marta (ed.): Revolta stylem (Slon, Praha 2011)
Levitin, Daniel J.: Mozek a hudba (dybbuk, Praha 2024)
Vaněk, Miroslav: Byl to jenom rock’n’roll? (Academia, Praha 2010)
Související
-
Czechtek 2005. Policejní zásah proti tančícím mladým lidem byl zcela absurdní, říká historik
Zásah proti freetekno festivalu Czechtek v červenci 2005 byl největší policejní akcí od roku 1989.
-
„Freetekno je politické.“ Mathé z Cirkus Alien popisuje historii i současnost ilegálních party u nás
O tom, co se stalo na outdoorové taneční party Czechtek v roce 2005, už asi víte.
-
Punk a metal místo nekonfliktních popíkářů. Fenoménem 90. let byly hudební kluby
Bunkr, Mersey, Rock Hill, Pod lampou, Hudební bazar, Banán, Roxy, Tukan – to je jen několik málo z velkého množství hudebních klubů, které u nás fungovaly v 90. letech.