Barvy a flitry oživují abáji saúdskoarabských žen

11. říjen 2008

Léta nosily ženy v Saúdské Arábii na ulicích výhradně dlouhý černý oděv zvaný abája, zahalující celé tělo. Nyní se však pomalu na pultech obchodů nabízejících tyto tradiční tuniky začínají objevovat abáji zářivých barev, zdobené třpytivými kamínky či dokonce sexy tygřími vzory. A to není všechno. Ženy po nich nadšeně sahají a dokonce v nich někdy vycházejí i na veřejnost, píše agentura AP.

Obchody, které otevřeně nabízejí nový typ islámských ženských oděvů, a ženy, které se v nich ukazují na ulicích, tím nevyjadřují pouze svůj názor na módu. Jde o riskantní projev vzdoru v zemi, kde mocná náboženská policie podniká razie v obchodech a konfiskuje "nelegální" abáji, aby střežila přísnou interpretaci muslimské víry, která se v saúdskoarabském království dodržuje. Přesto však v současnosti "legální" abáji, odpovídající přísným požadavkům náboženské policie, skočily ve velkých saúdskoarabských městech v zadních traktech obchodů. Jejich místo zaujaly nové.

Prodavači a módní návrháři tvrdí, že ženy prahnou po nových modelech abájí a že musejí dodávat stále více různých stylů, aby uspokojili poptávku. Některým Saúdským Arabům se ale nelíbí, že to, co má skrývat ženské křivky a odvádět pozornost mužů, se stává módním trendem, který jistě přiměje nejednoho muže, aby otočil hlavu. "Rozhlédnete se a vidíte vyšívané abáji, vypasované abáji, abáji se širokými rukávy. Většina současných abájí by ve skutečnosti potřebovala zakrýt další abájí," píše se v náboženském pamfletu rozdávaném v nákupních centrech v saúdskoarabské metropoli Rijádu. "Některé dívky vycházejí ven oblečené jako prostitutky vyzývající k obscénnostem. Jak jinak si lze vysvětlit, že se jisté ženy abájami zdobí?" pokračuje leták.

Saúdskoarabské dívky mají nařízeno nosit abáju od puberty. Nosit abáju musejí v Sáúdské Arábii na veřejnosti i cizinky. Podle náboženské policie má být abája volná, má sahat od hlavy k patě a nemá zdůrazňovat křivky. Neměla by být průhledná ani zdobená. Takto přísné zákony však neplatily vždy. Američanka Sarah Kennedyová, která v Saúdské Arábii žije již téměř 30 let, říká, že když poprvé do království přijela, cizinky nemusely abáju nosit. S rostoucím konzervatismem země v 80. letech ji i ony přijaly za svou, ovšem ve formě pláštěnek sahajících jen do půli stehen. "Pak ale abáji, které jsme si běžně kupovaly, nebyly najednou k dostání," vzpomíná Kennedyová.

Nikdo neví, jak na pulty nyní pronikly nové, moderní abáji. Velké obchody ve velkých městech je nabízejí otevřeně a místní média nepíšou o tom, že by je náboženská policie zabavovala. Jako všechno ostatní v království byla však i tato změna nenápadná a postupná. Třpytky začaly zdobit zápěstí nebo kraje šátku - hidžábu, kterým jsou ženy povinny zakrývat si hlavu. Pak se na černé látce objevily barvy a volné beztvaré hábity se zúžily. Těžké dílce látky připjaté k ramenům, které zajišťovaly, aby zpod abáji nic při chůzi neprosvítalo, zmizely. Nový styl se nejprve prosadil v liberálnějším západním přístavním městě Džidda a ve Východní oblasti. "My v Džiddě módu bedlivě sledujeme," říká návrhářka abájí Ghada Sajrafiová. "Vzhledem k poptávce se snažím každý týden přijít s nějakým novým modelem," připojuje se další džiddská designérka Hanan Madáníová, podle níž "abája již dlouho není jenom abája. Dnes odráží vkus ženy a její osobnost," vysvětluje Madáníová, jejíž tuniky vyráběné na zakázku se prodávají za 1500 až 8000 saúdských rijálů (asi sedm tisíc až 37 tisíc korun).

Džidda se může pochlubit těmi nejodvážnějšími abájami. Z černých rukávů tunik visí červená krajka, jiné mají kolem krku a zápěstí flitry, další jsou dvouvrstvé - odvážnou červenou, zelenou a žlutou barvu překrývá černý průsvitný šifon. Hitem se staly abáji s tygrovaným vzorem pod vrchní průhlednou černou látkou. Všichni ale nejsou z nové módy v Džiddě nadšení. "Ten radikální styl mi nesedí, i když moje sestra a dcera ho zbožňují," říká dvaačtyřicetiletá Táhání Džiháníová v jednom z obchodů a po očku sleduje, jak dcera zkouší tuniku s balonovými rukávy. "Podle mne přitahují příliš pozornosti," dodává. Navzdory relativně uvolněné atmosféře v Džiddě řada Saúdských Arabek odvážné abáji na veřejnosti, kupříkladu v nákupních centrech či v restauracích, nenosí. Jednadvacetiletá studentka bytového designu Hala Ahmadová si nový styl troufá vzít například na svatbu či na univerzitu, které jsou segregované. "Podobají se dámským šatům, tak je nosím na místa, kde mne žádný muž nemůže vidět," objasňuje.

autor: rma
Spustit audio