Luboš Kreč: AI ukazuje svou tvář. Na falešných reklamách

31. leden 2024

Hlas a tvář českého prezidenta Petra Pavla zkraje ledna vybízela veřejnost k pochybným investicím. Ti, kdo svěří americkému miliardáři Elonu Muskovi pár tisícikorun, z toho prý budou mít časem tři čtvrtě milionu.

Joe Biden, americká hlava státu, zase před pár dny přesvědčivě vybízel z obrazovek mobilů a počítačů republikánské voliče ve státě New Hampshire, aby se neúčastnili stranických primárek, protože tím pomáhají Donaldu Trumpovi v návratu k moci.

Čtěte také

A konečně sociální síť X, dříve známou jako Twitter, zaplavily erotické fotografie momentálně asi nejpopulárnější zpěvačky světa Taylor Swift, jak se oddává sexuálním hrátkám na fotbalovém stadionu.

Každé z těch videí, resp. každý z těch snímků jsou falešné. A zároveň dává každý z nich nahlédnout do budoucnosti, protože tomu, že jsou uvěřitelné a realistické, napomohl dramatický rozvoj technologií postavených na umělé inteligenci a její schopnosti pracovat s textem, hlasem, obrazem i videem.

Jak čelit podvodům

Čtěte také

Když se na někdejším Twitteru začaly jako lavina šířit snímky Taylor Swift, sociální síť tomu čelila jen komplikovaně, na pomoc přišli zpěvaččini fanoušci, kteří nahlašovali a blokovali účty, které závadný obsah šířily. I tak se ale zmanipulované fotografie dostaly k milionům lidí.

Teď jde pořád ještě o izolované incidenty, navíc především upravené klipy, takzvaná deepfake videa, jsou při bližším pohledu rozpoznatelné a neohrabané. Ale jejich kvalita se lepší, a jakmile jich bude kolovat v éteru víc a vydařenějších, pro mnoho lidí se definitivně začne stírat hranice mezi tím, co je reálné a co není.

Například pro politické kampaně představuje fenomén falešných videí ohromnou výzvu. Lidé mají tendenci tomu, co současně vidí, slyší a co se hýbe, věřit. O tom, že jsme s nástupem kreativní umělé inteligence na prahu dalekosáhlých změn, se hovoří už dlouho. Až nyní to ale začíná pronikat do všedních částí života ohromného množství lidí.

Čtěte také

Přední vědecké týmy i technologické firmy sice pracují na tom, jak umět podvodům čelit, a vyvíjí systémy, které například budou umět zmanipulovaná videa odhalovat. Nejlepší obranou nás všech ale stejně jako v minulosti zůstane něco, co bychom měli pěstovat mnohem víc a mnohem intenzivněji – kritické myšlení. 

Jestli totiž něco dokáže lži a falešnosti odhalit nejlépe, je to právě zdravý a logický úsudek. A do jeho podpory, tedy do skvělého vzdělávání, by měla společnost investovat stejně jako do rozvoje umělé inteligence, protože se nakonec mohou vzájemně báječně doplňovat. 

Autor je zástupce šéfredaktora serveru CzechCrunch

autor: Luboš Kreč
Spustit audio