V Bruggách

30. květen 2008

Britského dramatika Martina McDonagha znají spíše návštěvníci divadel než biografů. Jeho hry Osiřelý západ, Poručík z Inishmoru či Pan Polštář lze aktuálně najít v programu několika (pražských) divadel a u diváků slaví úspěch. U otrlejších diváků se smyslem pro černý humor, nutno dodat. V Bruggách je McDonaghův filmový debut, který do kina zřejmě přitáhne podobný typ diváka jako do divadla - autor v něm zůstává věrný nejen svým tématům, ale i pojetí, které klade nároky na divákovu odvahu a ochotu přistoupit na pravidla (tvrdé) hry. UVNITŘ TRAILER

Ústřední dvojicí jsou nájemní zabijáci Ray (Colin Farrell) a Ken (Brendan Gleeson), které jejich šéf Harry (Ralph Fiennes) uklidil do dotyčného belgického města po jakési zpackané zakázce. Zatímco starší a moudřejší Ken si užívá památky, muzea a galerie (a divák si může užívat spolu s ním), nervní Ray je programově naštvaný, promrzlý a po klubech si hledá úplně jiný typ zábavy.

Záhy vyjde najevo, že nedobrovolný výlet nesourodé dvojice má úplně jiný cíl. Následují další dvě zpackané akce - při jedné kromě kněze zemře i malý chlapec, při druhé naopak nezemře nikdo (což je špatně), následkem čehož se do celé věci musí vložit sám Harry.

V Bruggách

Až potud to vypadá jako standardní thriller z prostředí nájemných vrahů - ale přesně to film V Bruggách není. MacDonagh sice pracuje s klasickou dějovou linkou, ale všechno ostatní odkazuje k jiným žánrům - pokud vůbec lze takové označení použít.

Své postavy obdařil schopností vést absurdní, nepravděpodobné dialogy ala Vincent a Jules z Pulp Fiction. Naprosto nečekaně konstruuje na plátně komické situace, jejichž humor jako by vypadl ze sitcomu natočeného Davidem Lynchem. Samotné Bruggy zabydleli tvůrci filmu postavami, které vypadají jako postmoderní verze figurek z obrazů Hieronyma Bosche - trpaslíci nadupaní ketaminem, holandské děvky, krásné dealerky drog, homosexuální skini a ruští překupníci se zbraněmi.

V Bruggách

V závěru MacDonagh nechává ožít apokalyptický obraz Hieronyma Bosche, jako by divákům i umírajícímu hrdinovi oznamoval, že už nejsou v Bruggách, ale v regulérním očistci. To je vzhledem k morálnímu dilematu hrdinů jako jednomu z témat pochopitelné, ale zároveň to snímek ještě více tříští.

V Bruggách

Celé to vypadá chvílemi zajímavě, chvílemi zábavně, ale nějak to nedrží pohromadě. Bruggy jsou možná velmi osobní, ale v každém případě velmi neuchopitelný film. Množství žánrových odboček i zvolených způsobů vyprávění má za výsledek zmatení a nesourodost, které k uspokojení vedou jen velmi těžko - jakkoliv je ten zmatek originální a vtipný, a jako takový autorův talent rozhodně nepopírá.

Jestli něčemu Bruggy posloužily, pak jako reklama na středověké, výborně zachovalé město, byť se všemi těmi kanály, můstky a fasádami působí až kýčovitě, a pak jako další důkaz skvělého herectví Colina Farrela. Jeho nervní Ray je samozřejmý v tom co dělá, a zároveň uvěřitelný, jakmile se začne kát za vraždu malého chlapce. Pod Rayovou hyperaktivitou a dětskou bezstarostností lze vytušit jakési mentální nalomení, ačkoliv i v něm hrdina zůstává čistý.

V Bruggách

Na zážitek z filmu obojí stačí jen tak tak, druhý McDonaghův film si ale pozornost určitě zaslouží.

Související odkazy: oficiální stránky filmu, ČSFD flash video, HCE

V Bruggách (In Bruges) akční / komedie, Velká Británie / Belgie, 2008

Scénář, režie: M. McDonagh, kamera: E. Bryld, hudba: C. Burwell, střih: J. Gregory, I. Seymour

Hrají: C.Farrell, B. Gleeson, R. Fiennes, C. Poesy, T. Reute

autor: Věra Šmejkalová
Spustit audio

Více z pořadu