Smutnění nad Májem

17. září 2008

Lehce stylizovaný smutek k romantismu jistě patří, ale tohle je neveselý pocit nad tím, že se něco nezdařilo - a to "něco" je bohužel filmová adaptace jednoho z nejkrásnějších a hlavně nejvýznamnějších děl české (nejen) romantické literatury. UVNITŘ TRAILER!

Filmový Máj F. A. Brabce mi připomněl sochu K. H. Máchy na pražském Petříně: Tento mírně obtloustlý, poklidně snící mladý muž že je básník Máje? Ani film, který "na motivy" básně vznikl, není oním Májem, jenž položil základy moderní české poezie, a k němuž se hlásí literáti od májovců po dnešek. Básnická skladba je věru něčím hodně jiným než barevným obrázkovým leporelem výtečného kameramana a režiséra podepsaného pod filmy Krysař, Kytice či Král Ubu, který za své kameramanské umění získal tři České lvy. To "jiné" by samozřejmě nevadilo, pokud by film aspoň zčásti dostál kvalitám předlohy.

Tvůrce si opakovaně posteskl v médiích, že ho kdekdo zrazoval od toho, aby Máj točil, že je nezfilmovatelný; nechápejme to jako alibismus, ale spíš jako jisté zdůvodnění, proč musel(?) rozkošatit děj v původním textu pouze naznačený, přidat postavy i dialogy a připsat vypravěče. Touto rolí obdařil kata, jenž provází dějem a zároveň do něj aktivně vstupuje.

Máj

Brabec, jenž stál i za kamerou, na počátku zaujme malebně nasnímanou krajinou s působivými dominantami (strom, jezdec, mlýn atd.), umnou hrou světel a stínů, střídáním slunečního svitu s výmluvnou ponurostí zimy, efektním vláním textilií ve větru. Ale jak přibývají metry filmu, najednou se vše už jen únavně opakuje, větru a třepetání je příliš (copak v tom kraji nikdy nepřestane foukat?), poněkud křečovitě ozvláštňovaná krajina působí povrchně až barvotiskově, nevěříme jí.

A víc vnímáme jalovost dialogů, zbytečnost přidaných dějových prvků i vytrácející se hloubky Máchova textu. Z plátna sice znějí jeho verše v poněkud pateticko-teatrálním podání Jana Třísky a komentují krvavý příběh lásky a otcovraždy, jenže všechno je jen vnější, nic niterného, nic opravdového. Kámen úrazu je především v ústřední milenecké dvojici: party Matěje Stropnického a Sandry Lehnertové nejsou dobře napsány a oni je ani nedokáží uhrát. Zejména Stropnický nemá na to, aby vyjádřil pnutí mezi nespoutanou, vesele odbojnou a svobodnou letorou "strašného lesů pána" a romantickou duší zamilovaného rozervance.

Máj

Místo něj má rozporuplné pocity spíš divák: že by byl Máj opravdu nezfilmovatelný? Brabcův film jeho kvalit rozhodně nedosáhl.

Související odkazy: oficiální stránky filmu, ČSFD (flash trailer), Bontonfilm

Máj

Máj poetický, ČR, 2008, 80 min.

Scénář: Ivana Nováková, F. A. Brabec, režie / kamera: F. A. Brabec, kostýmní výtvarník: Jaroslava Pecharová, masky: Ivana Chlostová, výprava: Jan Koděra, hudba: Support Lesbiens

Hrají: Matěj Stropnický, Sandra Lehnertová, Juraj Kukura, Bronislav Poloczek, Vladimír Javorský, Nina Divíšková, Jan Přeučil, Kryštof Hádek, Jan Tříska, Iveta Jiřičková, Filip Menzel

autor: Agáta Pilátová
Spustit audio

Více z pořadu