Petr Holub: Mýto jako antická tragédie

21. září 2018

Stává se, že některé současné události připomínají antickou tragédii. To je také případ veřejné soutěže na provozovatele mýta, která má za sebou další dějství.

Mělo dramatický závěr, který nicméně slibuje další, stejně dramatické pokračování. Antimonopolní úřad otočil svůj předchozí názor, podle kterého byla soutěž o mýto netransparentní.

Petr Hartman: Ťok podpisem smlouvy nerozptýlil mýty kolem mýta

Ministr dopravy Dan Ťok (za ANO)

Výběr mýta na českých silnicích je opředen mýty. Nemám tím na mysli mýtné brány, které zaznamenávají, kdo po daném úseku jede a kolik za to má zaplatit.

Ministerstvo dopravy v čele se svým razantním šéfem Danem Ťokem vyhlásilo vítězem slovenskou společnost Sky Toll, která se svým partnerem Czech Toll nabídla v soutěži nejnižší cenu. Ovšem podle druhého z uchazečů, rakouské firmy Kapsch, proběhla soutěž netransparentně, protože se během soutěže změnily podmínky a ministerstvo na to účastníky neupozornilo.

Ovšem Ťok se odvolal, šéf antimonopolního úřadu mu dal za pravdu a nový verdikt stížnost Kapsche odmítl. Soutěž prý netransparentní byla, tato chyba však žádného z účastníků nepoškodila.

Během pár hodin po rozsudku ministr se slovensko-českým konsorciem podepsal smlouvu, podle níž vítěz soutěže vybuduje nový mýtný systém a od roku 2020 ho bude deset let provozovat. Cena činí skoro 11 miliard korun.

Závisí to na přízni či nepřízni bohů

Zápletka přesto zůstává, protože Rakušané si nestěžovali pouze na netransparentní průběh výběrového řízení, ale i na další okolnosti. Tvrdí například, že samotné podmínky soutěže zvýhodňovaly některé účastníky, byly nevýhodné i pro stát, který nevyužije stávající mýtnou infrastrukturu, navíc prý došlo k procesnímu pochybení.

Petr Holub: Strašák jménem mýto

Dálnice, kolona

Veřejná soutěž, kdo bude provozovat mýtný systém České republiky po roce 2019, ještě úplně nezkrachovala.

Lze očekávat, že se Kapsch odvolá, přinejmenším to jeho mluvčí nevyloučil. Také antimonopolní úřad tvrdí, že nezrušil předběžné opatření, které zakazuje smlouvu se Sky Tollem podepsat. Ministr tedy mohl podepsat jen z toho důvodu, že na otázku předběžného opatření má jiný právní názor. Člověk nemusí být právník, aby pochopil, že ministr vyzývá neúspěšného uchazeče, aby podal soudní žalobu.

V dalším dějství antické tragédie o mýtu se zřejmě dočkáme odvolání, otevírá se možnost, že soud zastaví plnění právě podepsané smlouvy na mýto a že od roku 2020 nikdo vybírat nebude. Konfliktní situace pro další dějství je připravena.

Mýto se bude přes mýtné brány vybírat do konce roku 2019

02182757_22.jpeg

Až do konce roku 2019 v Česku zůstanou současné mýtné brány. Vláda schválila tendr na to, jak se bude v Česku vybírat mýto. Ministerstvo dopravy vedené hnutím ANO původně chtělo pětileté přechodné období se současnými branami. Sociální demokraté a lidovci prosadili zkrácení na tři roky.

V antických tragédiích všechny aktivity účastníků, i ty nejlépe míněné, vedou k neodvratné katastrofě. Důvodem obvykle bývá historická vina či rodinné prokletí, která se připomene v nejméně vhodnou chvíli. V tom je právě potíž soutěže o mýto a není ani třeba spekulovat o temných zákulisních dohodách či korupčních bratrstvech.

Historickou vinou je model, který Česká republika ke správě mýta využívá. Sice mýtný systém vlastní, neumí ho však spravovat a tak je odkázána na to, jak si s tím poradí dodavatel. Soutěž měla zbavit český stát závislosti na firmě Kapsch a ministr Ťok se o to také všemi silami snaží. Přesto neodstranil jádro problému.

Petr Holub

Stát nepřevezme ani teď správu mýta do svých rukou, jen ve složitých správních postupech vymění svou závislost na Kapschi za podřízenost jiné firmě. Tím se do soutěže o mýto dostává iracionální prvek, který může jeho výběr ovlivnit nečekaným způsobem. Jako kdysi ve starém Řecku: výsledek konfliktu o mýto bude záležet na přízni či nepřízni bohů.

autor: Petr Holub
Spustit audio