Pašijová tematika na nejnovějším albu skupiny Oboroh

31. březen 2013
Logo

Šel přes potok Cedron k hoře – to je název posledního alba skupiny Oboroh. A jakoby se děj všech písní odehrával v zahradě Getsemane těsně před umučením Ježíše Krista. Ostatně názvy písní hovoří samy za sebe: Velký pátek, Ó hlavo plná trýzně a další. Co přivedlo skupinu, která je známá hlavně zhudebňováním žalmů, k této pašijové tématice? Na to se ptáme frontmena skupiny Slávka Klecandra.

„To vlastně vzniklo tak, že já jsem si po asi 20 letech existence Oborohu uvědomil, že vánočních a adventních písniček máme hromadu, ale bohužel nic velikonočního. Takže to byl vlastně takový praktický důvod. Tak jsem bádal v evangelickém kancionálu. Otevřel jsem si ho vysloveně na stránkách, kde jsou ty velikonoční písně a tam jsem jich pár vyzobal. To bylo asi před dvěma léty. Pak jsem si je tak svévolně zaranžoval, nedržel jsem se těch harmonií, které jsou v Chorálníku. No a začal jsem je pomalu hrát a pak jsem k tomu začal přidávat jakési vlastní výplody. Napsal jsem totiž i několik velikonočních písniček, sám nebo s Romanem Dostálem. Tak zákonitě to vedlo ke vzniku toho alba.“

Ten výběr jsi prováděl jakým způsobem, kromě toho že to jsou velikonoční písně?

„Tak některé jsem znal, protože jsou to vyslovené hity, že ano, třeba Ó hlavo plná trýzně. To zná skoro každý. To vlastně složil nějaký ten Hans Hassler a potom to Bach zařadil do Matoušových pašijí, tu veleslavnou píseň. A pak to hrál kdekdo, myslím že taky Simon a Garfunkel to hráli na nějakém koncertě.

Ale jinak jsou tam, doufám, písničky, které slyšel málokdo. Ale je tam jedna píseň od Petra Ebena. Na rozdíl od těch středověkých, kterých je tam taky dost, tak u toho Petra Ebena jsme si říkali, že samozřejmě tady to nemůžu nějak harmonizovat podle sebe, je to příliš současné na to, aby si to tam člověk nějak předělával. Jenom jsme k tomu přidali pár úvodních taktů a bicí. A ta harmonie je přesně taková, jak ji pan Eben napsal. Akorát, že on to napsal pro varhany a my jsme tam každý ten hlas nahrávali zvlášť s Járou Jetenským na zkreslené elektrické kytary. Takže to zní, jak věřím, velice zajímavě, ten part je tam celý, ale je hraný na ty zkreslené kytary.“

Na albu Šel přes potok Cedron najdeme tedy klasiku z evangelického kancionálu, skladby moderní od Oborohu či Petra Ebena, ale také obyčejné písničky od Sváti Karáska a Miloše Rejchrta. Jak ty se sem dostaly?

„Tyhto dvě písničky mě tak nějak napadly hned, když jsme začali uvažovat o tom, že bychom nahrávali velikonoční album. Ta Sváťovka a ta Milošova písnička.“

autor: Karel Vepřek
Spustit audio