Milovat zvířata znamená je znát!

17. duben 2007

"A proč nemá Ume mládě? Je tak mladá?" ptám se Kadidiho, svého ugandského asistenta během pozorování šimpanzí samice. "Ume už mládě měla, ale neuměla se o něj starat, nosila ho ve špatné poloze, dokonce ho odkládala na větev, když někam odešla, a jeden den jsme ji prostě potkali bez mláděte." Dívám se na Ume a nějak tomu nemůžu věřit, myslela jsem si, že tento problém se týká pouze samic šimpanzů a jiných lidoopů v lidské péči. Když přijíždím po Vánocích do Kalinzu, potkávám Ume s novým mládětem, o které se již vzorně stará. Prostě to první bylo "zkušební".

"Vysvětlovat poslání přírodních věd je v českých zemích zvláště významné. Díky obrozeneckému procesu v minulém století se většina vzdělaných Čechů neprávem domnívá, že náplní lidské kultury je jen umění. Znalosti přírodních věd nepatří mezi uznávané penzum české vzdělanosti. Přírodopis spolu s tělocvikem zřejmě tradičně patřil v českém školství k odpočinkovým předmětům, jak dosvědčují hrubé omyly z oblasti přírodních věd, které by v "kulturní" oblasti znamenaly šokující pověst absolutního nevzdělance." (Z. Veselovský, Člověk a zvíře, Academia 2000)

A možná právě o to tady jde...

Věřila jsem, že se projektu Odhalení podaří alespoň částečně vymýtit pitoreskní obraz šimpanze či gorily v kalhotkách, seznámit laickou veřejnost s biologií lidoopů ve volné přírodě a poopravit představy o jejich chovu v lidské péči. Doufala jsem, že prostřednictvím goril v pražské zoo se podaří upozornit i na problémy ochrany lidoopů ve volné přírodě.

Po neúspěšném Kambině porodu však začínám být skeptická. Šokující je pro mne zjištění, že někteří lidé vytýkají projektu neetičnost a sledování goril považují za šmírování. Mám to tedy chápat tak, že všichni zoologové, zkoumající chování zvířat jsou "šmíráci"? Měl snad projekt prezentovat pouze vybrané a vkusné chvíle ze života goril v pražské zoo?

'Necenzurované' sledování goril přineslo komplexní, někdy ovšem poněkud šokující poznatky o biologii tohoto druhu, jeho chovu v lidské péči a s ním spojenými obtížemi. Prezentace pouze 'vhodných' okamžiků by vedla k dezinformaci, zjednodušování problémů a vnímaní lidoopů jako 'roztomilých bezproblémových plyšáků'.

Ovšem dát veřejnosti nahlédnout i do 'temných zákoutí', to předpokládá jistý stupeň úrovně poznání, schopnosti věci hodnotit s nadhledem, bez emocí, schopnosti přijímat nové poznatky, opouštět stará schémata a vyslechnout si názory odborníků. Zřejmě na to u nás někteří lidé ještě nejsou připraveni.

Roztomilé mláďátko od Kamby (a věřím tomu, že nejlépe pak na umělém odchovu, tj. v náruči ošetřovatele) by lidé oslavovali, ale komplikovaný porod končící úmrtím mláděte, tedy problém, který byl řešen z laického hlediska nezvykle, v nich vyvolal zděšení. Neschopnost přijmout vysvětlení, které neodpovídá mému pohledu, a hlučné prosazování vlastních názorů o něčem vypovídá...

Kamba před porodem

Svoji úvahu bych zakončila opět pasáží z knihy prof. Zdeňka Veselovského, významného českého zoologa a bývalého ředitele Zoo Praha:

"Milovat zvířata znamená je znát! Skutečná láska ke zvířatům musí vést i k pochopení biologie živočichů, a tedy vyústit v nepřetržité učení. Chceme-li o osudech zvířat spolurozhodovat, nesmí nám uniknout ani nepatrný detail v jejich chování a samozřejmě musíme znát i jejich nároky na přírodní prostředí... Milovníkem se nestane nikdo ani po přečtení příhod o plačících slonech, líbajících motýlech..." (Z. Veselovský, Člověk a zvíře, Academia 2000)

Autorka je primatoložka, působí v Ústavu biologie obratlovců AV ČR v Brně

autor: Klára J. Petrželková
Spustit audio
Projekt Odhalení