Luka pod Medníkem: nádraží s nejzamotanější historií

20. září 2018

Luka pod Medníkem jsou dnes jen nenápadná zastávka na trati podél Sázavy. Nechybělo moc a nebyla tu ani ta zastávka. Přesto si narůstající počet cestujících a vlaků přeměnu zastávky v nádraží vynutil.

Po druhé světové válce se lucké nádraží skutečně vyplatilo. Při stavbě slapské přehrady se právě tudy dopravoval cement a písek na stavbu. Z všech železničních tratí je totiž nejblíž, a tak právě odsud vedla šestikilometrová nákladní lanovka přes údolí Sázavy a úbočí Medníka. V době stavby přepravila 5 800 vagónů cementu a 6 300 vagónů písku.

V letech 1954 a 1955 v Lukách ve dne v noci fungovalo překladiště stavebního materiálu a jezdily sem speciální nákladní vlaky. Po dokončení přehrady sloužilo nádraží opět k míjení osobních vlaků. V roce 1997 přeměnili nádraží zpět na zastávku a poslední zbytky nádraží zmizely při revitalizaci trati v roce 2015. Zajímavé je, že se nyní opět ozývají hlasy, podle kterých by bylo dobré nádraží obnovit, aby se na trať vešlo víc vlaků.

Spustit audio