Muriel má své držitele
Již popáté se udělovala nejprestižnější domácí komiksová ocenění, která jsou tradičně spojena se závěrečným večerem mezinárodního festivalu KomiksFEST!. Sošky Muriel byly rozdány v deseti kategoriích, které určují toto médium jako univerzálně sdělný prostředek.
Muriel je legendární postavou českého komiksu. Tuto půvabnou, ale nikterak křehkou krásku (nehledě na charakter, už její vnady jsou nepřehlédnutelné) stvořil před lety Kája Saudek. Muriel každoročně ožívá u příležitosti předávání výročních cen za nejlepší počiny roku v rámci festivalu KomiksFEST!. Ten si už před pěti lety uložil za cíl vyvést českou scénu „podivínů, kteří se i v dospělosti baví nad obrázky s bublinami“ z undergroundu a představit komiks jako zcela univerzální žánr, schopný nést jakýkoli obsah. Nutno říci, že se to daří.
Festivalový týden každoročně přináší tematické večery, přednášky, řadu výstav, autogramiády, divadelní představení, přiváží skutečné hvězdy světového komiksu i objevuje nové domácí autory. Hlavními hosty byli letos francouzský výtvarník Emanuel Guibert a mezinárodně oceňovaný ukrajinský tvůrce Igor Baranko. Ani jeden z nich samozřejmě nemohl na předávání cen Muriel chybět a každý po svém (Guibert například vystřihl i dvě písně na kytaru) předal jedno z ocenění.
Cenu za nejlepší scénář si odnesli autoři trilogie O přibjehi za díl nazvaný Albína. O přibjehi se věnují v každém díle jiné romské postavě. Scenárista Edgar Dutka (předseda odborné poroty rozhodující o cenách Muriel) představuje kvality díla, na němž spolupracovali Máša Bořkovcová a Markéta Hajská s výtvarníkem Vojtěchem Maškem: „Pro toto originální téma se tvůrci odhodlali jít až tam, kde vztahy, konflikty i atmosféra jejich příběhu nejsou z říše fantazie, ale kde jsou mezi opomíjeným etnikem naprosto reálné a živé.“ Nejlepší kresba, cena, kterou v posledních letech ovládal Jiří Grus, byla tentokrát udělena Kájovi Saudkovi za kultovní dílo Muriel a oranžová smrt. Kniha měla vyjít už v roce 1970, ale skutečně se tak stalo až v prosinci 2009. Už po pár měsících od vydání byl celý náklad knihy beznadějně rozebrán a připravuje se její dotisk.
Člen poroty, grafik Petr Krejzek k tomu dodává: „Vedle tohoto mistrovského díla zbledne úplně všechno. Kája Saudek rozhodně nezestárnul. Práce s kýčem u něj dosáhla naprosté originality a krásy.“ Za nejlepší původní komiks byl oceněn Pavel Čech za knihu Tajemství ostrova za prkennou ohradou. Příběh navazující na trnkovskou poetiku, na němž autor pracoval téměř deset let, byl oceněn za komplexnost výtvarné i scenáristické stránky.
Jako nejlepší překladový titul byla porotou zvolena kniha španělského autora, který byl také hostem jednoho z minulých KomiksFEST!ů, Davida Rubína. Čajovna U malajského medvěda upoutala galicijskou mystikou a skrytými vášněmi, jež se v ní skrývají. Cenu za nejlepší krátký komiks si odnesla vycházející hvězda české scény Václav Šlajch za Historii Metodeana. Nejlepším překladatelem byl zvolen již poněkolikáté Richard Podaný a jako propagační počin zaujala nejvíce výpravná monografie Heleny Diesingové o Kájovi Saudkovi.
Nejkvalitnější lettering, tedy písmo, které je nedílnou součástí komiksových bublin, byl podle odborné poroty v knize Ellen Forneyové Miluju Led Zeppelin. Sérii vítězství Hovorů z residence Slechtfreund za nejlepší strip (autoři jsou omezeni jen několika obrázkovými políčky) tento rok prolomil Jaromír Plachý s kouzelnými a vtipem oplývajícími Jinými světy. Do síně slávy byl in memoriam uveden skutečný klasik českého komiksu Ondřej Sekora, který své první obrázky publikoval již v roce 1927.