Kreslící aktivita lidoopů 1 - Situace během kreslení

19. březen 2007

V České Republice jsme studovali kreslící aktivitu orangutanů, šimpanzů a goril. Cílem tohoto projektu byla analýza predispozicí lidského umění, vývoj kreslicí aktivity a také vývoj manipulační aktivity a schopností u lidoopů. Dalším cílem projektu je srovnávací studie kreslicí aktivity u různých druhů lidoopů. Kreslicí aktivita orangutanů, šimpanzů a goril byla studována v zoologických zahradách v Ústí nad Labem, Dvoře Králové nad Labem, Liberci a Praze.

Tento výzkum byl původně započatý jako mezinárodní projekt s ruskými kolegy ze St. Petersburského primatologického centra a Leningradské zoo v září 1994. První verze programu pro kreslení lidoopů byla připravena ve spolupráci s Prof. O. N. Nekrasovou-Karateevou z Muchinské umělecké školy (St. Petersburg, Rusko).Program byl přepracován ve spolupráci s Prof. L. A. Firsovem a rozšířen a přizpůsoben podmínkám v českých zoo.

Používáme standardní situace jak pro gorily, tak pro šimpanzy a orangutany. V zoologických zahradách Ústí nad Labem a Liberec pracují vědci během kreslicí seance v kleci s orangutany a šimpanzy, kteří byli odchováni ošetřovateli. Ostatní lidoopi kreslí v klecích bez přítomnosti experimentátorů. Dostávají papír a pastelky přes mříže a po nakreslení vrací obrázky zpět ošetřovatelům.

Výsledky kreslicích seancí jsou různé a jsou ovlivněny typickými vlastnostmi chování lidoopů a jejich individuálními schopnostmi. Obyčejně provádíme jednu kreslicí seanci za týden. Paralelně provádíme natáčení průběhu celé kreslicí seance na video. V našem výzkumu provádíme analýzu vlivu typu použitého nástroje (tužka, fix, pastelka, barva) na techniku kreslení, preferenci pravé nebo levé ruky a vyváženost obrázků.

Tadao maluje

Situace během kreslicí seance

Typická kreslicí seance trvá kolem dvaceti minut. Během této doby vznikne 1 do 22 obrázků. Počet obrázků nakreslených během jedné seance je ovlivněn tím, jak často se tyto seance konají. Když jsme seance opakovali příliš často, počet nakreslených obrázků se zmenšil.

Lidoopi občas ignorují nebo dokonce ničí papír a kreslicí nástroje. V těchto případech neprovádíme kreslicí seance i po dobu několika týdnů.Po takovéto pauze zájem lidoopů znovu vzrůstá.

Změna kreslicího nástroje také ovlivňuje intenzitu kreslicí aktivity. Například, v několika případech lidoopi nechtěli používat pastelky. Po výměně pastelek za štětec nebo propisovací tužku jejich aktivita vzrůstá.

Většina lidoopů během kreslicí seance sedí na zemi a klade papír před sebe. Během kreslení leží papír na zemi. Gorilí samec Tadao občas drží papír v dlani jedné ruky a kreslí druhou. Tento gorilí samec ze Zoo Dvůr Králové nad Labem je chován ve velkém výběhu se třemi samicemi (situace v době konání pokusů - poznámka redakce).

Během kreslicích seancí mohou všechny gorilí samice z této skupiny vidět, jak Tadao kreslí. Nicméně žádná samice se nikdy nepokusila vyrobit vlastní obrázek. Myslíme si, že v případě oddělení samic od samce by některá z těchto samic mohla kreslit také. Protože však takové oddělení samic vyvolává stresovou situaci ve skupině, nemůžeme toto uskutečnit jak z hlediska etiky zacházení se zvířaty, tak i proto, že by tato situace ovlivnila spontánní kreslicí aktivity gorilího samce.

Orangutaní samice Donna a Žaneta velice často přidržují papír na zdi jednou rukou a v této pozici druhou rukou kreslí.Samice šimpanze Zina během jedné z kreslicích seancí použila plastovou krabici, kterou měla v ten den v kleci jako stůl. Prvních několik obrázků nakreslila na zemi, pak si přitáhla krabici před sebe, položila na ni papír a začala kreslit.

Zina je chována spolu se samcem Justinem. Tento samec kreslí ve stejnou dobu jako Zina. Samice gorily Nigra si velice často připravuje místo na kreslení na zemi. Odhrnuje do stran dřevitou vlnu, kterou má v kleci, uvolňuje si místo, a potom na tomto místě kreslí. Tato samice velice často leží na zemi před papírem a kreslí v této pozici.

Samice gorily Nigra v Zoo Praha je při kreslení oddělená od samce. Ten ji při kreslení může sledovat. Několikrát jsme se pokoušeli kreslit i s tímto samcem, ale vždy bezúspěšně. Assumbo jenom lámal pastelky a trhal papír, aniž by se pokusil cokoliv - za naší přítomnosti v místnosti - nakreslit. Avšak několikrát jsme zaznamenaly pokusy kreslit po ukončení seance a našem ochodu. Stalo se to v době, kdy v jeho dosahu zůstalo několik kousků pastelek. On je posbíral a pomaloval jimi mříže a zdi.

Jiní lidoopi zapojení do našeho projektu byli odchováni ošetřovateli. Kreslíme s nimi individuálně v kleci nebo v místnosti ošetřovatelů. Během kreslicí seance tito lidoopi sedí na polici nebo u stolu. Mládě šimpanze Jimi občas odmítne kreslit, pokud sedí u stolu.V tom případě ponecháváme volně ležet na zemi papír a pastelky.

Jimi si hraje v kleci a během herní aktivity se občas vrací k papíru, nakreslí jeden nebo dva obrázky a pokračuje v jiné činnosti. Lidoopi v mnoha případech používají kreslící nástroje jako hračky. Manipulují s nástroji, zkoumají je, rozkousávají, lámou atd.

Redakčně upravil a zkrátil M. Smrček

autoři: Marina Vančatová , Zdeňka Jeřábková
Spustit audio
Projekt Odhalení