Jaroslav Hašek: Reelní podnik

1. červenec 2009

Reelní podnik je zastaralý výraz pro solidní firmu, poctivou společnost. Záměry dvou kumpánů z této povídky ovšem naznačují, že jejich podnikatelský nápad za lidové vstupné dvaceti haléřů počítá hlavně s důvěřivostí zákazníků.

Čte: František Filipovský
Natočeno: 1953

Další povídky Jaroslava Haška ve Čtenářském deníku: Aféra s křečkem, Dobročinnost, Hodina pravopisu, Má drahá přítelkyně Julča, Příklad ze života, Psychiatrická záhada, Štědrý večer v sirotčinci a Tasemnice paní kněžny.

Ukázka:
(...) „Je-li člověk trpělivý a podnikavý, musí zvítězit nad lidskou hloupostí. Je třeba jen umět všechno chytře vzít v ruce. Nezáleží na tom, jestli člověk namaluje kachnu, ale na tom záleží, přesvědčit lidi, kteří se jdou na to podívat, že to není kachna, ale jaguár. Nezdařil-li se jeden podnik, musí se zdařit druhý, třetí.“
„Lidi jsou volové,“ pokračoval ve své filosofii, „čím větší pitomost nebo hloupost, tím více lidí sáhne do kapsy, aby se také mohli na to podívat. Je třeba nových překvapení pro lidi.“ (...)

Jaroslav Hašek: Reelní podnik

autor: Filip Rožánek
Spustit audio

Nejnovější hry a četba

E-shop Českého rozhlasu

Víte, kde spočívá náš společný ukrytý poklad? Blíž, než si myslíte!

Jan Rosák, moderátor

slovo_nad_zlato.jpg

Slovo nad zlato

Koupit

Víte, jaký vztah mají politici a policisté? Kde se vzalo slovo Vánoce? Za jaké slovo vděčí Turci husitům? Že se mladým paním původně zapalovalo něco úplně jiného než lýtka? Že segedínský guláš nemá se Segedínem nic společného a že známe na den přesně vznik slova dálnice? Takových objevů je plná knížka Slovo nad zlato. Tvoří ji výběr z rozhovorů moderátora Jana Rosáka s dřívějším ředitelem Ústavu pro jazyk český docentem Karlem Olivou, které vysílal Český rozhlas Dvojka.