Hrob biblického Josefa v Palestině

27. říjen 2008

Přicházejí sem ve vlnách - nadšení židovští osadníci, věřící ženy z centrálního Izraele, černě odění chasidé i skupiny mládenců a dívek - a je jich téměř tisíc. Namačkaní v autobusech střežených izraelskými vojáky kloužou v ranních hodinách opuštěnými ulicemi palestinského města donedávna ovládaného teroristy, jehož obyvatelé ještě spí. Jejich cílem je posvátné místo známé jako Josefův hrob, což je malá kamenná troska uprostřed obytné čtvrti. Spousta Židů věří, že tu odpočívá syn biblického patriarchy Jákoba.

Reportáž mezinárodního deníku International Herald Tribune dodává, že první skupina poutníků sem přijela kolem půlnoci, vzápětí sestupuje do temné hrobky a recituje žalmy za matného přísvitu mobilních telefonů, protože lidé nečekají na syrové světlo přenosného generátoru. Poutníci se modlí, aby byli stejně spravedliví jako Josef, ale i za šťastný návrat, který se v těchto končinách nedá zaručit. Palestinci žádají plnou kontrolu nad všemi městy na Západním břehem Jordánu samozřejmě včetně Nábulusu, kde žije nejméně 120 tisíc lidí.

Pro hluboce věřící Židy je to hlavně místo, kde stávalo biblické město Šechem, v němž byl pozemek, který patriarcha Jákob koupil za sto stříbrných. Později ho zdědily děti jeho syna Josefa, takže se o jeho vlastnictví nedá pochybovat. A tak se na tomto místě setkávají územní, národní i náboženská témata sporů mezi Izraelci a Palestinci. Za dne tu vládne palestinská policie, která se už několik měsíců snaží obnovit klid a pořádek a dostat ozbrojené radikály z ulic. V noci se policisté vytratí, aby se vyhnuli izraelským vojákům, kteří sem ještě poměrně často vtrhnou. Podle izraelsko-palestinských dohod se odtud Izraelci stáhli za podmínky, že Židé budou mít volný přístup na svá posvátná místa. Armáda přeměnila Josefův hrob na opevněné stanoviště a působí tu i malá ješiva.

Někteří Palestinci však prohlásili hrob za posvátné místo muslimů a nabarvili jeho klenbu na zeleno, protože Josef je také prorok islámu, jehož příběh barvitě popisuje nejen bible, ale i korán. Jiní muslimové vám budou tvrdit, že tu ve skutečnosti odpočívá muslimský šejk, který se také jmenoval Júsuf. Když toto území převzali Palestinci, dav budovu okamžitě vyplenil, její klenbu rozmlátil krumpáči a snažil se všechno zapálit. Palestinské úřady sice daly mnohokrát zhanobený Josefův hrob vyčistit, ale ve vzduchu se ještě dnes vznáší štiplavý zápach kouře a stěny i podlaha jsou pokryty sazemi.

Poslední noční pouť o židovském svátku Sukkot byla velmi pečlivě připravena a do poslední minuty udržována v tajnosti nejen kvůli případné palestinské nevraživosti, ale i kvůli nevítané možnosti, že sem přijdou stovky čumilů. Operace začala těsně před půlnocí, když se na nedaleké vojenské základně shromáždila regionální rada Samaří, což je biblické jméno severní části Západního břehu Jordánu. Poutníci nastoupili do neprůstřelného autobusu a vydali se k Nábulusu, kde se protáhli vojenským kontrolním stanovištěm. Josefův hrob předem zajistili vojáci a vojenská vozidla stála na každé křižovatce.

Několik žen chovalo v náruči malé děti a některé dívky v dlouhých sukních se modlily tak intenzivně, až se rozplakaly. Chasidský mladík Moše Tancer říkal, že jde k Josefovi a cítí se jako úplně nový člověk. V nedaleké ješivě hraje osamělý klarinetista klezmerové motivy a několik mužů zpívá a tančí v kruhu. Přítomní propadají dojmu, že se na chvíli vzbudil Josef, kterého jeho žárliví bratři zradili a prodali do egyptského otroctví.

autor: Jan Černý
Spustit audio