Hold Vlastě Průchové

c2f2aba572c974a5a9a41c3d6bcfc9db.png
10. červenec 2006

"Jazz je známka věrnosti. To řekl Škvorecký a je to pravda: kdo zůstal u jazzu, je věrný. Nejde mu ani o peníze, ani o slávu," pronesla před pěti lety česká jazzová zpěvačka Vlasta Průchová.

Dobře věděla, o čem mluví. V té době brala za celovečerní koncert v pražských klubech tisíc korun, tedy částku mnohonásobně nižší, než obdrží dnešní bleskové celebrity za jedno "tralala" na playbeck v televizní estrádě. Přesto se jazzu nikdy nezpronevěřila. A už nezpronevěří: v pátek 16. června se její takřka osmdesát let trvající životní pouť uzavřela.

CD "Na počátku bylo blues"

Rodačka z podtatranského Ružomberoku zářila už koncem 40. let v pražském jazzovém klubu Pygmalion. Po jeho uzavření vystupovala v Lucerně, v Alhambře i v Hybernii, ovšem jazz byl tehdy komunisty považován za kapitalistický šunt, a tak se prakticky nedostala do nahrávacích studií. Až koncem 50. let jí začaly vycházet singly s původními skladbami jejího manžela, povoláním kardiologa Jana Hammera s texty básníka Jaromíra Hořce. Ti také společně s kapelníkem Karlem Krautgartnerem stáli u zrodu populární soutěže Hledáme písničku pro všední den, v níž poprvé zazněly Průchové nejznámější písně Docela všední, obyčejný den či Blues pro malého chlapce. Hvězdné období, v němž zpěvačce vysekl poklonu samotný Louis Armstrong (a ona mu na oplátku upekla štrúdl), skončilo ročním stipendijním pobytem ve Washingtonu, odkud se však do již znormalizovaného Československa vrátila jen se svým manželem - syn Jan byl přijat ke studiu na prestižní Berklee College of Music a v průběhu let se vypracoval v uznávaného skladatele filmové hudby (za tu k seriálu Miami Vice získal i cenu Grammy). 70. a 80. léta byla pro matku emigranta muzikantsky nepoměrně méně plodná, sice dále vystupovala, ale znovu takřka nenatáčela. Částečné satisfakce se jí dostalo vlastně až po listopadu 1989 - vyšlo jí první album Tonight (po pětačtyřiceti letech profesionální dráhy!) a v roce 2003 dokonce převzala z rukou prezidenta Klause vysoké státní vyznamenání.

Pár dnů před tím, než podlehla dlouhé, těžké nemoci, se mohla Vlasta Průchová potěšit svým novým cédéčkem Na počátku bylo blues. Obsahuje pětadvacet písní z let 1950-1977, z nichž většina byla reedována již na prvním souborném vydání zpěvaččiných studiových snímků. Je tu Docela všední, obyčejný den, Bubeníček, Dudy a basa či titulní skladba za doprovodu Krautgartnerova, Havlíkova či Vlachova orchestru, singlové nahrávky s TOČRem, ale také unikátní snímky s teenagerským Junior Triem, jehož členy Průchová v polovině 60. let s obrovským úspěchem prvně "vyvezla" na Západ. Z dosud na CD nevydaných nahrávek vzpomeňme Rozmarné stvoření, písničku dvojice Hammer - Hořec natočenou s Krautgartnerovým orchestrem v roce 1958, dvě písně ze singlu s Traditional Jazz Studiem z roku 1977 či bizarní zlomek Lidi a vrány, pořízený s orchestrem Karla Vlacha pro filmovou detektivku V trestném území z roku 1950 (Průchová si v ní tehdy i zahrála: zpěvačku z baru, v němž se scházejí podezřelá individua.).

I z takových fragmentů se skládá celistvý portrét zpěvačky, jejíž příběh ilustruje vzlety i pády českého poválečného jazzu velmi věrně.

Spustit audio
autor: Milan Šefl