Dáváme lidem šanci odposlouchávat, říká Peter Chalupianský z Klubu Srdcařů

22. září 2018

Ani dnešní mladí nejsou „tak úplně ztraceni“, jak o nich ti starší rádi tvrdí. Alespoň Klub Srdcařů a jeho spoluzakladatel Peter Chalupianský nebo Vojtěch Raim, který spravuje facebookový profil Odposlechnuto v Praze, k nim určitě nepatří.  

Výtěžek z prodeje jejich stejnojmenné knihy, kterou dělají doslova „na koleně“, totiž slouží dobré věci. „Prodali jsme už tolik výtisků, že v tuto chvíli můžeme z utržených peněz podpořit pět lidí. Ti tak dostanou svou novou šanci ‚odposlouchávat‘,“ říká Peter Chalupianský.

Spolupracují totiž se Svazem neslyšících a nedoslýchavých a z výtěžku zaplatí kompenzační pomůcky. Třeba mikrofony, které zesilují zvuk, akumulátory do implantátů nebo i zdánlivě obyčejné krytky, které chrání kompenzační pomůcky tak, aby se handicapovaní rodiče mohli domluvit se svými potomky i v bazénu. Vzhledem k velkému zájmu by snad letos mohli vybrat finance až pro 15 lidí.

Proč vůbec vznikla kniha? 

Filantropie a dobré skutky? To nejsou jen peněžní dary, připomíná Antonie Doležalová

Antonie Doležalová, která se specializuje na společenskou úlohu filantropie

Nejsme na světě sami, proto bychom měli jednat s ohledem na druhé – v takovém duchu se neslo vysílání Hosta Radiožurnálu s Antonií Doležalovou, která se zabývá společenskou úlohou filantropie. Filantropii navíc přednáší i na VŠE.

Distribuci jejich nové knihy řeší úplně sami. „Za poslední víkend se prodalo 200 knih, takže jsme měli takovou balící sobotu a neděli. Jsme na to jen dva a denně chodíme vystát ty fronty na poštu, denně chodíme do zásilkoven… Ale protože jde o pomoc někomu dalšímu, tak nás to moc motivuje,“ přiznává Chalupianský.

Co rozhodlo, že se ze stránky na sítích stala kniha? „Ty momenty byly dva. Když jsem tam hledal nějaký post a nemohl ho najít, protože jich tam denně zveřejníme kolem 15. A ten druhý přišel ve chvíli, když si své zážitky ze skupiny vyprávěly dvě dívky v restauraci. To byly ty jiskry pro vydání knihy,“ popisuje. 

Ty nejlepší vtípky z facebookové stránky, které píšou vlastně sami lidé, se pak dostaly i do tištěné podoby. Třeba tento:

Přijde kluk do lékárny a chce těhotenský test. Lékárnice chce ale vědět jaký… „Prosím vás, hlavně negativní.“
facebooková stránka Odposlechnuto v Praze

Podle administrátora stránky Vojtěcha Raima jsou to často odposlechnuté příběhy z MHD nebo z partnerského života… Jsou ale tyto příběhy autentické? „Občas se stává, že někdo pošle příspěvek, který není vtipný už na první pohled. Taky proto máme několik adminů a hned i několik očí,“ vysvětluje.

Osobně má prý hned tři kritéria schvalování. „Jeden druh příspěvků schválím hned, protože jsou skvělé. Ty druhé mi jdou taky rychle, protože jsou vyloženě špatné. No, a pak jsou ty, u kterých nevím. Nechávám je stát ve frontě, ať na ně koukne i někdo další.“

Stalo se na zastávce Veleslavín: Na zastávce sedí kluk a paní se ho ptá, jestli pojede. On odpoví, že ne, ale že se jmenuje Forrest Gump a že jí chce vyprávět svůj příběh…
facebooková stránka Odposlechnuto v Praze

Začalo to docela nenápadně

Peter Chalupianský stojí ale i za dalšími netradičními projekty, které pomáhají druhým. „Úplně první bylahurá akce pro stovku lidí, kdy jsem dostal nápad spojit vánoční turnaj v Nebušicích s podporou florbalových vozíčkářů. Za 4 roky jsme nakonec vybrali neuvěřitelných 200 tisíc korun,“ popisuje.

Při druhém projektu Kde je Peťa si prý uvědomil, že může úplně běžnou věc spojit s něčím hezkým. „Jel jsem tehdy studijně do Jižní Koreje a napadlo mne prodávat a posílat pohlednice. Za 3,5 měsíce jsem nakonec odeslal 646 pohlednic v hodnotě 186 tisíc. To by nebylo nic, kdyby to nakonec přes Konto Bariéry nepomohlo 10 dětem s handicapem. 

Teď nosí v hlavě 12 nápadů na nové projekty a akce. Chce pokračovat s cestovatelskými projekcemi, kterých hned po korejském návratu v Česku udělal před 50. Výtěžek opět směřoval na pomoc potřebným. Další prý zatím ještě neprozradí…

autoři: David Šťáhlavský , lup
Spustit audio

Související